Liverpool kan komme til å starte sesongen uten ny ermesponsor

Det kommer nå frem at det var Western Union som valgte å ikke fortsette samarbeidet med Anfield-klubben.

12. aug 2020 kl 08.38 Einar Kvande

I helgen kunne The Athletic rapportere at flere ønsker å bli Liverpools nye ermesponsor, og dermed overta etter Western Union som ble Anfield-klubbens første ermesponsor, da slikt ble tillatt fra 2017/18-sesongen.

Nå melder Evening Standard at Liverpool kan komme til å starte den nye sesongen uten en ermesponsor på plass.

Liverpool var en av Premier League-klubbene som var først ute med å benytte seg av regelverket som åpnet for ermesponsorer på venstre arm på draktene i 2017. Den gangen ble det rapportert at Anfield-klubben hadde signert en femårsavtale med pengeoverføringsgiganten Western Union. En avtale som til sammen skulle være verdt 25 millioner pund for Liverpool. Altså fem millioner pund per sesong. 

Nå kommer det frem at det er Western Union som har valgt å avbryte samarbeidet. Det førte til at Liverpool lanserte sin nye Nike-drakt uten å ha noen ermesponsor på plass.

Evening Standard viser til en pressemelding fra Western Union, der pengeoverføringsgiganten avslører at de valgte å ikke fortsette samarbeidet med Liverpool, selv om de er stolte over avtalen de har hatt med Anfield-klubben de tre siste årene.

«Western Unions sponsoravtale med Liverpool Football Club har vært veldig vellykket for både våre forretninger og vår merkevare, og vi er stolte av hva vi og klubben har oppnådd de siste tre sesongene. Men vi evaluerer all vår aktivitet fortløpende, inkludert sponsoravtaler, da våre forretnings- og merkevaremål er i stadig utvikling. Vi har bestemt oss for å ikke fortsette samarbeidet med Liverpool Football Club. Vi håper Liverpool FC har suksess også i fremtiden, og ønsker å takke alle i klubben for støtten i disse årene», heter det i pressemeldingen.

Scammells ilddåp

Liverpool ansatte nylig ny kommersiell direktør, i Matt Scammell, som de ni siste årene har jobbet for Manchester United. En av hans første oppgaver blir nå å skaffe Liverpool en ny ermesponsor. 

Det virker imidlertid som Anfield-klubben vil være tålmodige i sin søken etter å finne den rette ermesponsoren. Klubben har nemlig i teorien mulighet til å få ermesponsoren på plass også etter at den nye sesongen er kommet igang. 

Draktene må vanligvis godkjennes av Premier League i løpet av en periode på åtte uker om sommeren, men det er en åpning for å legge til nye sponsorer midtveis i sesongen dersom dette godkjennes av Premier Leagues styre.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]