Liverpool FC ønsker å være den mest inkluderende fotballklubben i landet

Klubben har ansatt en ny sjef for likestillings– og inkluderingsarbeid og har tatt grep for å gjøre kampopplevelsen mer positiv for alle besøkende.

6. jul 2021 kl 17.46Mari Lunde

Liverpool Football Club ansatt Rishi Jain som sjef for klubbens likestillings og inkluderings-arbeid. Liverpool FC har som ambisjoner å være den mest inkluderende fotballklubben av og på banen.

Tilrettelegger med bønnerom og kosher-mat

Jain har over 15 års erfaring med denne typen arbeid, og startet karrieren i LFC Foundation – Liverpools veldedige organisasjon. Veien gikk så videre til Kick it Out, og i august 2016 ble han ansatt som sjef for likestilling og inkludering i Manchester United. Nå er han altså tilbake i Liverpool.

– Klubben er bygget på en rik historie med å støtte mennesker fra underrepresenterte bakgrunner og de som behøver det, sa Jain til Liverpoolfc.com.

– Å ha muligheten til å bruke den erfaringen og kunnskapen jeg har samlet i løpet av karrieren min til å lede an på dette viktige området, det er noe jeg virkelig brenner for. Jeg gleder meg til å komme i gang.

Det var i oktober i fjor at klubben lanserte sitt Red Together-initiativ – en ny tilnærming til likestilling, mangfold og inkluderingsarbeid.

Arbeidet går ut på å gi rettferdige muligheter til så mange forskjellige mennesker som mulig, ved å være så imøtekommende som mulig når det kommer til ansettelser, å se på kamper, å spille kamper, og å heie på laget.

«Vår idrett og vår klubb er for alle», skriver de på hjemmesiden, og gjennom Red Together ønsker klubben å legge til rette for at det skal være enklere å rapportere upassende eller diskriminerende atferd. De vil også tilby tjenester som tilrettelegger for at alle skal kunne ha en fin opplevelse på Anfield, blant annet med et bønnerom, og ved å tilby mat som er halal og kosher.

Mer informasjon om Red Together finner du her. Har man tilbakemeldinger hva gjelder inkludering og mangfold, kan man ta kontakt med [email protected].

Juli måned er Pride-måned i Liverpool, og klubben skal i år som tidligere år delta i byens feiring av LHBTI-miljøet hele måneden – som til slutt kulminerer i en digital Pride-parade den 29. juli.

Kampanjer mot rasisme

Fotballen har kanskje fortsatt en vei å gå når det kommer til likestilling og inkluderingsarbeid. Mye av diskrimineringen foregår på nettet. Red Together fokuserer mest på supporternes opplevelser, men også spillerne blir utsatt for hets og diskriminering.

I vårsesongen ble blant annet Trent Alexander-Arnold og Naby Keita utsatt for rasistisk hets på Instagram etter bortekampen mot Real Madrid. De føyde seg inn i en lang rekke med Premier League-spillere som blir møtt med blant annet ape-emojier og rasistiske skjellsord på sosiale medier.

I månedsskiftet april/mai boikottet spillere, klubber og andre fotballaktører sosiale medier i fire dager. Dette var for å sende en tydelig melding til de som driver plattformene om at de må gjøre mer for å forhindre hets, rasisme og diskriminering som foregår på sosiale medier.

BLACK LIVES MATTER: Alle Premier League-lagene gikk ned på kne til støtte for Black Lives Matter-bevegelsen i 2020/21-sesongen. Fotballen har kjempet mot rasisme på flere arenaer.

BLACK LIVES MATTER: Alle Premier League-lagene gikk ned på kne til støtte for Black Lives Matter-bevegelsen i 2020/21-sesongen. Fotballen har kjempet mot rasisme på flere arenaer.

Manchester United har foretatt en undersøkelse om rasisme og hets som forekommer på sosiale medier, fra september 2019 til februar 2021.

Analysen fantat siden september 2019 frem til nå har det vært en økning på 350% av hets rettet mot klubbens spillere. De kategoriserte hvert hetsende innlegg, og fant at 86% av disse var rasistiske. 8% var homofobiske eller transfobiske.

Verst var det i januar 2021 da de registrerte over 400 hetsende meldinger mot sine spillere. De fleste rasistiske innleggene inneholdt n-ordet, eller emojier med rasistiske intensjoner, som for eksempel ape-emojien.

Flere kampanjer har vært lansert for å få bukt med problemet. Før EM samlet blant annet TV-kanalen BT en tropp på 20 spillere fordelt over de fire landene som utgjør Storbritannia, som sammen frontet en kampanje for å forsøke å sette en stopper for netthets ved å lære opp nasjonen til hvordan man bruker sosiale medier på en vettig og fornuftig måte. Alexander-Arnold, Andy Robertson og Jordan Henderson var de tre Liverpool-spillerne som var en del av det som ble kalt Hope United.