Sommerturen som sikrer Liverpool FC solide ekstrainntekter
Liverpool reiser til sørøst-Asia i klubbens første skikkelige sommertur siden 2019, og vil tjene store penger på oppvisningskampene mot Manchester United og Crystal Palace.
For første gang på tre år vil Liverpool reise på en innbringende sommertur. Bare fem dager etter at Liverpool-troppen samles på AXA Traning Centre mandag 4. juli, vil de sette kursen mot Thailand. Flyet letter den 9. juli, og Liverpool møter så Manchester United på Rajamangala Stadium i Bangkok den 12. juli, før ferden går videre til Singapore og en kamp mot Patrick Vieiras Crystal Palace tre dager senere.
Dette er Liverpools første sommertur av denne typen siden sommeren 2019, da ferden gikk til USA.
Koronapandemien satte en stopper for tilsvarende sommerturer både i 2020 og 2021. I stedet begrenset sommeroppkjøringen seg til treningsleire i rolige omgivelser i Frankrike og Østerrike.
Enorme inntekter
Det er ikke tvil om at sommerturene til Asia og USA har generert store inntekter for Liverpool, og disse inntektene har klubben gått glipp av i pandemiårene. Liverpool FC har aldri spesifisert hvor mye penger de har tjent på disse turene, men regnskapene til Manchester United viser ifølge Liverpool Echo at Old Trafford-klubben tjente 12,9 millioner pund på sin oppvisningstur til Australia sommeren 2019.
Liverpools tur til Asia handler også om å opprettholde klubbens popularitet i regionen. Anfield-klubben tjener store penger på sine kommersielle aktiviteter i det asiatiske markedet, og suksessen på banen de siste årene har bidratt til å rekruttere store mengder fans i denne delen av verden.
Liverpool har også mange kommersielle partnere i Asia som er ekstremt lukrative for klubben. Derfor er det viktig for klubben å vise seg frem i en region hvor de har mange viktige sponsorer. Dette betyr at Liverpools spillere og ledere vil få en rekke oppdrag også utenfor banen under turen.
Legender skal profilere klubben
Anfield-klubben tar derfor også med seg en rekke klubblegender til Asia, som for eksempel Luis Garcia og Ian Rush.
– Preseason-turen er en viktig del av forberedelsene til den nye sesongen for våre spillere, og det gir oss også en fantastisk mulighet til å møte våre fans rundt om i verden, sier Liverpools kommersielle direktør, Ben Latty, til Echo.
– Siden starten av pandemien har vi ikke kunnet reise på preseason-turer, så nå gleder vi oss veldig til å besøke våre fans i Asia igjen, og spille oppvisningskamper. Denne turen til Bangkok vil bli veldig spesiell, og vi ser virkelig frem til å møte mange av våre fans på veien, legger han til.