– MÅ TJENE MILLIARDER FOR Å HENGE MED:  Peter Moore forklarer hvorfor klubben er nødt til å satse på å kunne ha enorme inntekter.

– Hovedfokuset med inntekten vår, er å gi pengene til Klopp og speiderne

Klubbens daglige leder snakker om de enorme summene i dagens toppfotball.

Med dyre TV-avtaler, rike klubbeiere og svært tøff konkurranse i en milliardbusiness har markedsverdien på spillere har økt raskt de siste årene. Det har på mange måter også gjort at klubbene, og da særlig spillerne, langt mindre tilgjengelig for supportere og media.

Spesielt er det lokale supportere har merket endringen med utbygging av stadion, samt alt som hører til, og dyrere billetter.

De rødes daglige leder, Peter Moore, som selv er scouser, snakket om temaet under International Business Festival i Liverpool nylig, og forsøkte å forklare det fra klubbens ståsted. Han forstår godt at det er mange som ikke liker utviklingen, men påpeker samtidig at det hjelper både økonomien og ryktet til Liverpool by.

– Det klubben gjør, er å være et tennpunkt for å få folk til å komme på besøk. Ja, først og fremst for å se fotball, men også for å bli glad i byen, sa han, ifølge Liverpool Echo.

– Må ha et lag til £500m for å vinne noe

– Dette er en by som noen ganger ikke liker det faktum at fotball er business. De liker ikke folk som meg, i dress. De mener at fotball er noe som skjer, og jeg forstår det. Men det er ikke som i gamle dager. Hvis du ikke har hundrevis av millioner pund i inntekter, har du ikke råd til de beste spillerne.

– Nå befinner vi oss i en verden der du ikke kommer til å vinne noe hvis du ikke er et lag med spillere til 500 millioner pund.

Moore forklarte at det er «kritisk» at de røde klarer å holde følge med de europeiske storklubbene, «som Barcelona, Real Madrid, PSG og Manchester United», klubber som ifølge ham selv alle har «litt andre forretningsmodeller» enn Liverpool.

Vil finne «den neste Salah»

– For hvis vi ikke gjør det, klarer vi ikke konkurrere mot dem. Vi er den stolte eieren av verdens dyreste forsvarsspiller i Virgil van Dijk på 75 millioner pund. Men de pengene er nødt til å komme fra et sted. Og det er svært viktig å kunne styre den veksten videre. Hvorfor? Fordi du investerer i laget.

– Hovedfokuset vårt for hvert pund, hver euro, hver dollar vi tjener, er å gi det til Jürgen Klopp, speiderteamet vårt og sportsdirektøren vår mens vi sier «kjøp de beste spillerne».

– «Dra ut og finn den neste Mohamed Salah.» «Ordne opp i forsvaret», som vi gjorde med Virgil van Dijk. Finn en spiller som vi har gjort med Naby Keïta: kjøp ham et år i forveien, la ham bli igjen i Tyskland, men nå som han kommer denne uka er han en Liverpool-spiller.

– Dette skjer ikke på en billig måte. Det er mye som står på spill. Det krever at det kommer inntekter hele tiden.

63-åringen, med fortid i blant annet Microsoft og EA Sports, er også aktiv på Twitter, hvor det naturlig nok kommer mange reaksjoner hver dag med forskjellige fortegn.

– Har jeg lært noen ord jeg ikke visste eksisterte siden kom tilbake? Ja. Men verdien av det jeg får av å være engasjert i sosiale medier, overgår det negative med god margin.