– Vi tar raskt igjen Manchester United

Liverpools administrerende direktør, Peter Moore, tror Liverpool snart kan passere Manchester United på det kommersielle markedet.

26. jul 2019 kl 22.57 Odd Sindre Tonning

Manchester United har i flere år vært den dominerende makten på det kommersielle markedet i England, og har sikret seg lukrative avtaler på alt fra viner til bildekk, men nå tror Liverpools administrerende direktør at Liverpool holder på å ta igjen sine rivaler fra Manchester.

– United skaffet seg et forsprang for flere år siden, da de anerkjente den globale tiltrekningskraften britisk fotball har. Men vi tar dem raskt igjen nå, og våre inntekter fortsetter å vokse, forteller Moore til Reuters.

Dette samsvarer med det finansekspert innenfor fotballen, Kieran Maguire, sa i begynnelsen av sommeren, da han fortalte hvordan klubben holder på å tette gapet til Manchester United.

Bruker Champions League-tittelen

Særlig Liverpools nylige suksess i Champions League tror Moore at Liverpool kan bruke til sin fordel på jakten etter de store, lukrative avtalene.

– Etter at vi vant Champions League har store merker blitt mer interessert i Liverpool. Vi har fått inn EA Sports som vår globale spill-partner, AXA som vår offisielle forsikringspartner, 1xBet som vår bettingpartner, og så videre.

– Alle disse avtalene har blitt ferdigstilt de siste månedene, noe som betyr at vi fortsetter å utvikle våre inntekter. Vi har en portefølje bestående av topp merkevarer nå.

«Inside Anfield»

Moore forteller også om tiltak klubben har gjort for å føre supporterne nærmere klubben i deres hjerter. Da har særlig prosjekter gjennom klubbens TV-kanal, LFCTV vært viktige.

– Vi har for eksempel en seire som heter «Inside Anfield», med tidligere usett materiale fra innsiden av tunellen, fra garderoben – det spontane, heller enn presse-intervjuene etter kampen. Og Liverpool-fans sluker det, forteller han.

Han håper at slike prosjekt kan være med på å bygge merkevaren Liverpool, ved å skaffe flere abonnenter til TV-kanalen. I tillegg til dette blir det fortsatt jobbet hardt med å bringe inn andre sponsorer til klubben.

– Vi er godt posisjonert med tanke på å bringe suksess på banen, like godt som av den. Vi har en mye større operasjon nå, med hovedkvarter i London. Det gjør at vi kan få mange flere kommersielle partnere og skaffe større inntekter, slik at vi kan kjøpe bedre spillere.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]