Liverpool FC har holdt møter med City of Liverpool FC

Liverpool FC har forsikret City of Liverpool FC at klubbens søknad om å gjøre ordet «Liverpool» til deres varemerke ikke kommer til å påvirke amatørklubben.

2. aug 2019 kl 20.02 Odd Sindre Tonning

Etter at det ble kjent at Liverpool FC søkte om å gjøre ordet «Liverpool» til et varemerke for klubben, ble det reagert kraftig fra mindre klubber i området som bruker Liverpool i sine navn. De var redde for at dette kunne påvirke dem og deres fremtid, men nå har administrerende direktør i Liverpool FC, Peter Moore, forsikret klubbene om at dette ikke kommer til å skje.

Skal beskytte seg selv

I syv Twitter-meldinger forklarer Moore saken nærmere, og han forteller at han nylig har vært i møter med representanter fra City of Liverpool FC angående denne søknaden.

«Jeg har vært i møter med City of Liverpool FC for å diskutere klubbens søknad om å registrere «Liverpool» som et varemerke i fotball-kontekst for varer og tjenester. Vi prøver å beskytte Liverpool FC mot storskala forfalskere og vi prøver ikke på noen som helst måte å angripe små bedrifter og klubber,» skriver han på Twitter.

Møtet mellom de to klubbene skal også ha vært positive. I en offentlig kunngjøring har City of Liverpool FC fortalt at møtet åpnet med at Peter Moore kom med en beklagelse på vegne av Liverpool FC for at klubben ikke kontaktet de andre klubbene før søknaden ble levert. City of Liverpool FC ønsket også at Liverpool FC enten trakk hele søknaden sin, eller kom opp med en juridisk bindende avtale mellom klubbene som forsikret City of Liverpool FC om at de ikke kom til å bli påvirket av denne varemerkingen.

«Vi er glade for å kunne si at dagens møte var positivt, og at begge parter ønsker å jobbe mot en løsning som vil være positiv for begge parter,» skriver amatørklubben i sin kunngjøring.

Juridisk bindende avtale

Liverpool FC kommer ikke til å trekke sin søknad, men Peter Moore forteller at de har kommet til enighet med City of Liverpool FC om å utvikle en slik juridisk bindende avtale.

«Vi hadde positive diskusjoner med City of Liverpool FC og vil nå utvikle en juridisk bindende avtale med Liverpool FC som lar dem fortsette sitt gode arbeid,» skriver han videre på Twitter.

En annen bekymring som fans og næringsdrivende rundt Anfield kom med, var at en slik varemerking av ordet «Liverpool» kom til å påvirke de lokale næringdsdrivende, som lager og selger skjerf, t-skjorter og andre supportereffekter rundt kampdager. Moore har også hatt samtaler med disse næringsdriverne.

«Vi har også møtt lokale, uavhengige næringsdrivere. Vi har hatt et positivt og konstruktivt møte. Vi gjentok konteksten av vår søknad, som ikke handler om lokale forhandlere, det handler om storskala operasjoner som oversvømmer markedet.»

Tidligere har klubben gjort «Six Times» til et varemerke, før de noe senere søkte om å gjøre det samme med «Allez, Allez, Allez». Moore forklarer hvorfor dette ble gjort.

«Vi har tidligere gjort «Six Times» til et varemerke for å beskytte oss selv og fans fra forfalskninger. Vi søkte om å gjøre «Allez, Allez, Allez» til et varemerke da en næringsdrivende forsøkte å gjøre det, for å beskytte oss selv og fansen. Deres søknad ble avslått, noe som førte til av vi trakk vår søknad.»

Han poengtere også flere ganger at det er de storskala-produsentene av forfalskninger klubben ønsker å få bukt med gjennom denne varemerke-søknaden, og at lokale klubber og næringsdrivende ikke har noe å frykte.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]