Enorme forskjeller på salg av supporterutstyr i Boston Red Sox og Liverpool

Billy Hogan forteller om forskjellen mellom å selge supporterutstyr i amerikansk baseball og engelsk fotball.

14. aug 2020 kl 23.08 Mari

Liverpools nye daglige leder, Billy Hogan, var frem til forfremmelsen «Managing Director and Chief Commerical Officer» og forhandlet frem den nye draktavtalen med Nike. I forberedelsen til sin nye rolle, ansatte han Matt Scammell som sin arvtager som kommersiell direktør. Scammell har jobbet ni år for erkerival Manchester United.

– Utenfor Red Sox sin kontroll

I 2004 var Hogan den første til å bli ansatt da John W Henry, Tom Werner og Tom Gordon ville utforske nye inntektskilder for Boston Red Sox, og satte opp en kommersiell avdeling.

Til Simon Hughes og James Pearce i The Athletic har Hogan fortalt om forskjellene mellom amerikansk baseball og engelsk fotball når det kommer til kommersielle friheter.

– Den kommersielle siden av Red Sox er i prinsippet helt lokalt i natur. Alt utenfor New England er utenfor Red Sox sin kontroll. En sponsoravtale med for eksempel en stor leskedrikk-prodsuent, kan bare vises i New England. De kunne ikke reklamere for det i New York.

– De viktigste kommersielle trådene i baseball er gjennom sponsorer og billettsalg. Med 162 kamper i en sesong, 81 av dem på hjemmebane, har vi mange billetter å selge. Det betyr at billetter er en enorm del av inntekten i baseball. Så er det ligainntekter i form av merchandising som kontrolleres av MLB. Hvis du kjøper en Red Sox-caps går inntekten av den tilbake til baseball-ligaen sentralt, og så splittes den inntekten i 30. Selv om Red Sox kanskje selger flere capser enn en annen klubb får de like mye i inntekter.

– Det jevner ut forskjellene.

– Sammenligner du det med Liverpool... vi kontrollerer vårt marked utenom tv-pengene som deles til alle klubbene. Vi har muligheten til å selge våre produkter globalt. Når det kommer til sponsorer, så kan vi gå utenfor markedene i Storbritannia. Utenom tv-rettighetene så kontrollerer vi vår egen media og tjener penger på innholdet på global basis.

Engelsk fotball i USA

Engelsk fotball har blitt populært i statene, og Liverpool var i 2019 det laget som hadde høyest antall seere på NBC. Det er amerikanerne som besøker klubbens nettside nest mest – bare etter britene.

– Da jeg vokste opp var det veldig vanskelig å se live fotball utenom VM, du måtte lete godt. Nå er det på tv hver helg, lørdag og søndag morgen og det er et helt glimrende tidspunkt for det er ingenting annet på tv på den tiden, bare tegneserier.

– Barn brukte ikke Premier League-drakter før men nå gjør de det. Tilgangen til innhold, og videospillene har absolutt hjulpet, sier Hogan.

– Sønnen min spiller FIFA konstant og han kan hver eneste spiller i hver eneste klubb på grunn av det.

– For de på 25 år og under så er de genuint supportere av klubber fordi de har vokst opp med å følge dem. Det var ikke tilfellet for 25 år siden.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]