Spirit of Shankly er ikke nådige etter gårsdagens billettfiasko

Det rådet kaos og tildels amper stemning utenfor Anfield etter at det nye NFC-billettsystemet kollapset for Liverpool FC.

9. aug 2021 kl 13.39Einar Kvande

Avspark ble først utsatt med 15 minutter, deretter med en halvtime, da innkjøringsproblemer med det nye billettsystemet på Anfield skapte enorme køer utenfor stadion. Liverpool FC gikk raskt ut med en pressemelding, der de beklaget det som skjedde. Supporterorganisasjonen Spirit of Shankly mener at en slik beklagelse ikke er nok.

SOS forlanger at supporterne som ble rammet av problemene får refundert sine billettutgifter fra klubben.

Supporterne skal nå laste ned sin kampbillett til sine mobiltelefoner, etter å ha lastet ned NFC-appen. Da vil billettene bli lagret i den digitale lommeboken på telefonen, og billetten på telefonen skal så scannes ved inngangen. 

Det nye systemet kollapset foran kampen mot Athletic Bilbao, og mange supportere ble stående i lange køer utenfor Anfield før avspark. Noen mistet tålmodigheten, ga opp, og dro hjem. Andre kom ikke inn på stadion før kampen var godt igang. 

Til kveldens kamp mot Osasuna, som har avspark klokken 20.00, kommer Liverpool FC til å åpne portene allerede klokken 17.00, og fans har blitt bedt om å komme så tidlig som mulig for å unngå et lignende scenario også i kveld.

SOS har gått ut med en pressemelding etter billettfiaskoen

«Gjensynet med Anfield ble ikke spesielt hyggelig for mange tusen Liverpool-supportere. For mange var dette første besøket på stadion på nesten halvannet år, og klubben skulle teste sitt nye inngangssystem før den første hjemmekampen den 21. august.

Scenene som utspant seg utenfor Anfield tyder på at det nye systemet har feilet ved første gangs bruk med et stort publikum tiilstede.

Kaoset og sinnet økte i takt med antall frustrerte fans som måtte be om hjelp fra vaktmannskapene.

Noen ble flyttet til andre innganger, andre enn de var ment å bruke, da disse ble åpnet for alle. Noen fans, inkludert medlemmer av ledelsen i Spirit of Shankly, måtte ha åtte eller flere forsøk før de kom inn.

Dette var mer enn bare innkjøringsproblemer, og vi frykter det samme vil skje når Liverpool møter Osasuna, og også om to uker når Liverpool skal spille mot Burnley for fulle tribuner.

Man er ikke bare avhengige av at teknologien vil fungere ved inngangen, men også av at tusenvis av individuelle telefoner skal fungere. Dette har vi allerede uttrykt bekymring over.

De supporterne som ikke kom inn i tide til avspark bør få refundert billettprisen som et minste plaster på såret.

SOS har kontaktet LFC om saken, og våre medlemmer vil bli holdt oppdatert.»