– Utfordringen i preseason er alltid å finne den rette balansen

Det er mange forhold som skal vektlegges, og flere av dem trykker på for at det blir USA-tour neste år.

– Utfordringen i preseason er alltid å finne den rette balansen, sier daglig leder Billy Hogan til The Athletic.

– Jeg føler at jeg har truffet ganske bra der under Jürgens tid i klubben.

Kanskje er det mye av forklaringen på at Norge ikke står øverst på lista når Liverpool skal ut og reise.

Standard Chartered påvirket årets preseason

Liverpool-Thailand-Singapore-Kirkby-Leipzig-Salzburg er så langt lagets preseason. Dette er det flere grunner til.

– Hvert år kommer med sine detaljer. Singapore er et veldig viktig marked for Standard Chartered, så det var et holdepunkt i det vi så etter denne sommeren.

Standard Chartered Bank og Liverpool skrev tidligere i måneden en ny kontrakt for ut 2026/27. Partene har holdt sammen siden 2010, inkludert en rekke ned- og oppturer.

RØDE DRAGER: Hong Kong i 2017 ble en vellykket tour for Liverpool, på flere plan.

RØDE DRAGER: Hong Kong i 2017 ble en vellykket tour for Liverpool, på flere plan.

– Alle, inkludert Jürgen, føler sterk på at det å ta klubben ut til de globale markedene er det rette å gjøre. Etter at vi ikke kunne dra på tour i 2020 og 2021 på grunn av pandemien, er muligheten til å få klubben ut til disse markedene utrolig viktig.

– Men samtidig, vi kjenner fordelene av en treningsleir fra både et treningsperspektiv og et teambuildingsperspektiv. Det føles som en veldig god balanse i år, lignende det vi gjorde i 2018 og 2019.

To marked skiller seg ut

I år er første gangen de røde besøkte Asia siden Hong Kong-touren i 2017. Flere Premier League-klubber har sett til regionen som et mulighetenes marked for global vekst, i tillegg til USA.

– Asia er et gigantisk sted og det er så mange viktige markeder der fra vårt perspektiv. Ta Thailand for eksempel. Vi har en stor tilhengerbase der.

En del av Liverpools ansatte er stasjonert i Hong Kong. Klubben har også fotballskoler og akademier i regionen.

– Men det nordamerikanske markedet har absolutt utviklet seg over de siste 10 årene. Om du ser på antallet partnere klubber fra statene har som et eksempel, sammenlignet med nå, vil du se en betydelig økning. Markedet har modnet, tydelig, men Asia er fortsatt veldig viktig.

Ser modning og utvikling

Hogan trekker flere likheter mellom markedene, men de er naturlig forskjellige i både utvikling og kultur. Spesielt tenker han på hvor enorme amerikanerne har vært på markedsføring og det kommersielle. Dog mer rettet mot nasjonens fire store, MLB (baseball), NBA (basketball), NFL (amerikansk fotball) og NHL (ishockey).

MØTTE VÅLERENGA I 2013: Stewart Downing fyrer av på Ullevaal, men Gudmund Taksdal Kongshavn redder.

MØTTE VÅLERENGA I 2013: Stewart Downing fyrer av på Ullevaal, men Gudmund Taksdal Kongshavn redder.

– Det har vært et episenter for det men tidligere, var det ikke nødvendigvis fokusert på fotball. I Asia, fotball har alltid vært massivt der men kanskje ikke like mye fra et sportsmarkedsføringsperspektiv. Begge har utviklet seg. Du ser mye mer markedsføring gjennom Asia og du ser mye mer interaksjon og interesse i fotball i Nord-Amerika.

Planleggingen er allerede i gang for preseason 2023. Ifølge The Athletic kan det ligge an til at USA blir destinasjonen.

– Vi ønsker å være sikre på at vi fører klubben ut til de markedene som er viktige for våre nåværende partnere og samtidig, vi ønsker potensiale for vekst. Vi får se hvor vi drar i løpet av de neste månedene mens vi jobber på prosjektet.