Premier League har funnet ny TV-partner i Kina - men får veldig dårlig betalt sammenlignet med avtalen som ble terminert

Premier League-klubber vil få lov til å vise klipp under kampene på sine kinesiske nettsider for første gang, som delvis kompensasjon for tapte TV-inntekter etter at avtalen med kinesiske PPTV ble terminert.

18. sep 2020 kl 14.34 Einar Kvande

The Times melder at Premier League har fått en ny TV-partner i Kina, Tencent, men de har bare betalt 17 millioner pund for å sende kamper resten av denne sesongen. Det er bare 10 prosent av summen som den tidligere TV-partneren, PPTV, hadde lovet å betale for en enkelt sesong, før avtalen med dem ble terminert på grunn av ubetalte fakturaer.

Avtalen med PPTV lød på hele 700 millioner dollar, eller 543 millioner pund, for TV-rettighetene i Kina i tre år. Kontrakten ble terminert tidligere denne måneden, noe som betyr et inntektstap på flere millioner pund for Premier League-klubbene.

Den nye ettårsavtalen med Tencent er altså verdt mye mindre, men det er likevel mulighet for å redusere tapene ytterligere. PPTV hadde allerede betalt 90 millioner pund for 2020/21-sesongen, før Premier League terminerte kontrakten over en manglende betaling på 160 millioner pund, som skulle ha vært betalt i april.

Ingen eksklusiv avtale

I den nye avtalen med Tencent har Premier League også avtalt at de skal ha en prosentandel av abonnementsinntektene, og det er heller ikke noen eksklusiv avtale, slik at ligaen også kan selge rettigheter til en annen kringkaster i Kina.

De seks største klubbene skal ha støttet den nye korttidsavtalen fordi de for første gang får sende scoringer og andre høydepunkter på den kinesiske versjonen av sine nettsider underveis i kampene. Noe de har presset på for å kunne gjøre lenge, for å bygge opp sine fanskarer i Kina. Dette er den første internasjonale TV-avtalen som gir klubbene denne friheten.

Premier League jobber fortsatt med å få på plass en langtidsavtale som erstatter avtalen til PPTV, men på grunn av koronapandemien har verdien på TV-rettighetene sunket.

Premier League bekrefter at TV-tittere i Kina kan se alle de gjenstående 372 kampene denne sesongen på Tencent sin streamingplattform. Halvparten av kampene er tilgjengelig gratis i Kina, mens den andre halvparten er via en betalingstjeneste.

– Vi er glade for å ha blitt enige med Tencent om denne avtalen, som sørger for at våre supportere i Kina kan få følge Premier League gjennom sesongen, sier Premier Leagues daglige leder, Richard Masters.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]