Slik vil Premier League stramme til reglene for sponsorer

Klubbene vil måtte be Premier League om å få alle nye sponsoravtaler godkjent.

Premier League-klubbene gikk til drastiske steg da Newcastle United i forrige måned ble kjøpt opp av Saudi-Arabias statlige investeringsfond. På et møte mellom de 20 klubbene, gikk 18 klubber inn for å stoppe mulige sponsoravtaler som er knyttet til klubbens egne eiere.

Newcastle stemte imot forslaget, Manchester City stemte blankt, og alle de andre klubbene stemte for. Det var en midlertidig begrensing av den type sponsoravtaler, mens det jobbes med et strengere lovforslag for å forhindre at klubber får urettferdig konkurransefordel på grunn av sine eiere.

Det ble satt ned en arbeidsgruppe for å jobbe frem en ny løsning. Amanda Staveley, som representerer Newcastle, er med i gruppen. Det samme er Premier League-sjef Richard Masters.

Kan måtte be om godkjenning

The Times rapporterer at arbeidsgruppen trolig vil komme med et forslag om et nytt system for sponsoravtaler. 

Dersom forslaget går gjennom, vil Premier League måtte godkjenne nye sponsorer. De vil få forsikring om at summene det er snakk om er virkelig markedsverdi, og ikke oppblåste summer på grunn av linken mellom klubb og sponsor. Det er ventet at det skal dekke alle typer sponsoravtaler, inkludert draktavtaler og navn på stadion.

Det skal være et Premier League-møte i London på torsdag, der klubbene får en oppdatering på lovforslaget. Der vil klubbene også få siste nytt om salg av TV-rettighetene i USA. Det har vært ventet at den nye avtalen vil være verdt 50 prosent mer enn den forrige, og at rettighetene vil være verdt 1,1 milliarder pund for det amerikanske markedet.