Kryptosmell for Liverpool og nesten samtlige Premier League-lag

Kryptomarkedets første finanskrise kan få store konsekvenser for Premier League-lagene og ikke minst deres supportere.

På kontroversielt vis lanserte Liverpool i vår såkalte «Non Fungible Tokens» (NFT) - unike, ikke-utbyttbare dataenheter som brukes som bevis på eierskap av digitale kunstverk. Eierne av NFTene får tilgang til en ekslusiv supporterklubb kalt LFC Heroes Club.

Det er to forskjellige typer NFTer man kan kjøpe fra Liverpool FC. Det rimeligste er «Hero»-tokens som i utgangspunktet kostet 75 dollar per stykk. Det dyrere, mer unike alternativet er «Legendary» tokens som det bare finnes 24 stykker av. Her er det ikke satt noen fast pris, NFTen går til høystbydende.

Men stuntet har vist seg å være en gedigen flopp for Liverpool FC, kan The Athletic melde. Nyhetene om svakt salg kom allerede i mai, og nå er ferske tall på bordet. Bare seks prosent av de 171.072 «unike bildene» som lå for salg er blitt solgt, skriver The Athletic.

Lite gevinst

Hadde samtlige tokens blitt solgt, ville klubben tjent om lag 8,5 millioner pund. Men prisen er senket fra de opprinnelige 75 dollarene. The Athletic skriver at noen er solgt for så lite som 11 dollar. 

Med unntak av i starten av juni har salget vært svakt hele veien, og det har neppe gått som Liverpool FC hadde håpet da de lanserte NFTs tross mye motstand i mars. 

Liverpool FC var klare på at NFTsene skulle anses som kunstverk og ikke en investering for å tjene penger, men supporterne har altså ikke bitt på. 

David Lynch skrev i sin spalte for Liverpool.no i vår at det var åpenbart at NFTs ble lansert med mål om å tjene penger - selv om deler av inntektene går til et godt formål i LFC Foundation. 

«For det første har Liverpool unnlatt å adressere bekymringene rundt NFT som en flyktig eiendel som kan føre til store tap for supporterne som investerer. Det er verdt å merke seg at klubbens omfattende liste over partnere foreløpig ikke inkluderer et gamblingselskap – antagelig på grunn av den dårligere PR-en slike samarbeid har en tendens til å bringe med seg», skrev Lynch. 

Stor smell overalt

Ifølge The Athletic er det kun Brighton av forrige sesongs Premier League-lag som ikke har en sponsor i kryptosektoren. Sponsorene har funnet ut at unge menn er gode kunder og har derfor tjent godt på å gå inn som sponsorer i fotballklubber. 

Men nå opplever kryptomarkedet sin aller første finanskrise, ifølge NRK. Dette skal blant annet skyldes at store aktører har fått en smell som følge av det uventet og stort rentehopp i USA. 

Bitcoin har for eksempel falt 70 prosent bare siden november, skriver The Athletic, og mange har tapt store penger. 

Samtidig virker det ikke som klubbene har tenkt å avslutte samarbeidet med sine sponsorer. 

«Kryptosponsorer er helt klart en lukrativ og helt lovlig måte å tjene penger på, men det gjenstår å se hvorvidt det fortsetter slik etter denne store smellen», skriver avisen.