Slik kom Liverpool seg gjennom pandemien

Med Billy Hogan har det vært stor kommersiell vekst, og under korona skjøt det digitale fart.

– Covid var noe ingen kunne ha planlagt for og ingen visste hvor lenge vi ville være i den situasjonen, men om du kan være bra rigget for noe sånt, så var vi det, sier Billy Hogan til The Athletic.

– Det var en vanskelig tid og det største fokuset i begynnelsen var å beskytte arbeidsplasser. Vi opererer som en organisasjon som må være selvforsynte. Til slutt betyr det at vi må leve innen våre rammer. 

Var godt bygget for krisehåndtering

Hogan startet som kommersiell direktør i klubben i 2012. Han steg så i gradene og har vært en viktig mann å ha på laget. Spesielt da koronaen herjet fotballverdenen. 

– Vi startet med å prøve kutte så mange kostnader som vi kunne. Inntektene fra kampdager var tilnærmet null men måten vi har drevet klubben over de siste 10 årene satte oss i en posisjon hvor vi kunne komme tilbake fra det, og være i en ganske sterk posisjon. 

Liverpool leverte et tap, før skatt, på bare £4,8 millioner for regnskapsåret som lukkes mai 2021. Selv om butikker og omvisninger stengte ned under viruset, steg faktisk klubbens kommersielle omsetning med rundt £200 000. Det skyldtes nye avtaler med merkenavn som Nike, Expedia, Amazon, Quorn og SC Johnson.

NIKE PÅ LAGET HAR GITT GEVINST: En draktavtale med en lavere fastsum har vist seg å lønne seg for Liverpool.

NIKE PÅ LAGET HAR GITT GEVINST: En draktavtale med en lavere fastsum har vist seg å lønne seg for Liverpool.

– De som ikke sparker en ball, vår oppgave er å hjelpe til med å øke omsetningen og styre butikken på riktig vei for å støtte Julian (Ward) og Jürgen.

Alt vokser

Suksess på banen kommer ikke gratis. Klubbens kommersielle inntekter har økt under Hogans tid, til å være kun bak de to Manchester-lagene, og det samme har antall ansatte til rundt 900. Hogan har et team på 40 som er basert i London. 

– Suksess på banen er utrolig viktig, det er det vi er her for.

– Akkurat nå, gjør de utenfor banen en strålende jobb med å støtte de på banen, og de på banen gjør en strålende jobb med å vinne kamper og trofeer. 

Akkurat som i andre bransjer har pandemien satt fart i utvikling og modernisering. 

– Nye partnere har kommet om bord og det var vært stadig vekst i supportereffekter, og digital inntjening. Covid har nærmest flyttet nåla når det kommer til viktigheten av det digitale. Over de siste ti årene, har det blitt en mye viktigere og større del av butikken vår. 

Suksess med Nike på laget

I siste regnskapsperiode steg mobile transaksjoner i den offisielle klubb-butikken med 89 prosent. Draktavtalen med Nike fortsetter å sette nye rekorder. 

– Supportereffekter og butikk ble påvirket negativt av Covid men som snakket om tidligere, digital og elektronisk vekst i samme periode var betydelig.

MER TILBAKE TIL NORMALEN: Ettervirkningene av korona merkes fortsatt, men det har og gitt stor digital vekst.

MER TILBAKE TIL NORMALEN: Ettervirkningene av korona merkes fortsatt, men det har og gitt stor digital vekst.

– Selv med utfordringene fra Covid, har vi hatt rekordselgende draktsett og det kunne trolig ha vært mer om ikke butikkene var stengt, og vi hadde ikke tilskuere på kampdag.

Her aksepterte Hogan & Co en lavere sum enn hva New Balance betalte, mot at de fikk direkte godtgjørelser for hver drakt som ble solgt.

Champions League-finalen 2022 bød på en bonus på £2 millioner fra Nike. Denne ville ha vært på £6 millioner om man hadde lyktes helt inn i Champions League og Premier League. 

– Forholdet med Nike har fått en flott start. Vi går nå inn i år tre og forhåpentligvis, folket vil være enige i at vi har tre svært sterke drakter denne sesongen. Den nye hjemmedrakta har blitt mottatt godt, med svært sterke salgstall.