Neste sesong tar også Premier League i bruk den nye offsideteknologien

Det semiautomatiserte offsidesystemet er i bruk i Champions League. Nå tar Premier League etter.

I forrige uke fikk vi se det nye semiautomatiserte offsidesystemet som Hawk Eye har utviklet. Nå melder Martyn Ziegler i The Times at Premier League vil ta etter, og innføre systemet fra neste sesong. 

Fra før har teknologien vært i bruk i klubb-VM og supercupen, i tillegg til å ha blitt testet i opp mot 200 fotballkamper.

Lenge var det kjent at FIFA ville benytte systemet i vinterens VM. Så kastet UEFA seg på og innførte SAOT (Semi-Automated Offside Technology) også i Champions League.

Systemet vil trolig bety at vi får raskere svar på om en spiller er offside eller ei, men all den tid det er «semi» og ikke «hel» som står foran ordet automatisk, vil svakhetene vi ser rundt offside-avgjørelser i dag komme til syne også med nytt og flott system. For SAOT vil ikke klare seg uten to av de største flaskehalsene vi i dag har i forbindelse med offside - assistentdommerens tunge flagg og involveringen av VAR.

Teknologien vil redusere tiden det tar å komme frem til avgjørelser fra i snitt 70 sekunder til i snitt 25 sekunder, men det vil altså ikke være raskt nok til at man kan frita assistenten fra sine arbeidsoppgaver.

Allerede på ni stadioner

The Times melder at ni av de 20 Premier League-klubbene allerede har infrastrukturen på plass på sine hjemmebaner for å innføre SAOT fra neste sesong. Det er Liverpool, Tottenham, Manchester City, Chelsea, Manchester United, Arsenal, Brighton, Southampton og Nottingham Forest.

Tirsdag kveld blir første gang vi ser systemet i bruk på Anfield, når Ajax gjester Liverpools hjemmebane for andre gruppespillskamp i Champions League.

Det mest positive vi får med den nye Hawk Eye-offsiden virker å være det visuelle, som i dag er en av mange grunnene til frustrasjon og forvirringer ved offside-avgjørelser.

Vi kjenner godt 3D-teknologien som ble lansert da Hawk Eye-teknologien ble installert på målstreken.

For at ikke publikum og tv-seerne skal sitte i frustrasjon og lure på hvordan en spiller som virket å være onside faktisk var offside, skal en 3D-animasjon, lik den vi ser med mållinjeteknologien, bli vist både på stadion og tv. Da skal man også vise frem hvilken del av kroppen som faktisk er offside - enten det er tåa eller hele hodet.