Ny offside-teknologi rulles ut i kveld. Men systemet er langt fra perfekt

Champions League sparkes i gang med semi-automatisk offside i bruk.

Når Champions League 2022/23 sparkes i gang tirsdag kveld får mange sitt første møte med den nye semi-automatiske offside-systemet som er utviklet av Hawk Eye. Fra før har teknologien vært i bruk i klubb-VM og supercupen, i tillegg til å ha blitt testet i opp mot 200 fotballkamper. 

Lenge var det kjent at FIFA ville benytte systemet i vinterens VM. Så kastet UEFA seg på og innførte SAOT (Semi-Automated Offside Technology) også i Champions League. 

Systemet vil trolig bety at vi får raskere svar på om en spiller er offside eller ei, men all den tid det er «semi» og ikke «hel» som står foran ordet automatisk, vil svakhetene vi ser rundt offside-avgjørelser i dag komme til syne også med nytt og flott system.

Tunge flagg, VAR-involvering og aksept for feil

For SAOT vil ikke klare seg uten to av de største flaskehalsene vi i dag har i forbindelse med offside - assistentdommerens tunge flagg og involveringen av VAR. 

Teknologien vil redusere tiden det tar å komme frem til avgjørelser fra i snitt 70 sekunder til i snitt 25 sekunder, men det vil altså ikke være raskt nok til at man kan frita assistenten fra sine arbeidsoppgaver. 

Dessuten klarer vi oss ikke uten dommeren i VAR-rommet eller -bussen. VAR må nemlig finne svaret på om det er begått en straffbar offside når systemet gir beskjed om at den har avdekket en offside. Som vi vet er det subjektive vurderinger som må gjøres når man skal avgjøre hva som er offside og hva som ikke er det. Som for eksempel at angrepsspiller står i veien for keeper eller om en forsvarsspiller har endret ballbanen med vilje. 

ESPN skriver imidlertid at assistentdommerne har fått beskjed om ikke å overdrive når det gjelder tunge flagg. Dersom en offside er åpenbar skal de løfte flagget. Det samme gjelder om ballen havner ute på kantene og ikke sentralt i banen. Vi tipper Virgil van Dijk og Joel Matip vil være fornøyde med den endringen.

Vi noterer også at man ikke vil benytte SAOT på annet enn kampavgjørende offside-avgjørelser - altså ved scoringer, røde kort og straffespark. Så hvis man scorer på et hjørnespark som man fikk etter å ha stått i offside vil ikke VAR gripe inn - selv om systemet vil gi beskjed om at det var offside. 

Forskjellig system

FIFA og UEFA vil for øvrig ikke ta i bruk helt samme teknologi, av en eller annen grunn, selv om prinsippet stort sett er det samme. 

UEFA har i en artikkel med video forklart nærmere hvordan systemet fungerer.

På hver eneste arena er det installert ti nye kameraer (tolv i VM) som skal sørge for at hver eneste bevegelse til samtlige 22 spillere på banen blir fulgt helt nøyaktig. 29 punkter på kroppen blir fulgt, og det dreier seg om alle deler av kroppen som kan befinne seg i offside - blant annet overarmen, hodet eller ikke minst tåspissen.

KLART OG TYDELIG: 3D-modell skal gjøre det veldig enkelt å se om det er offside eller ei. Foto: skjermdump UEFA

KLART OG TYDELIG: 3D-modell skal gjøre det veldig enkelt å se om det er offside eller ei. Foto: skjermdump UEFA

For med det nye systemet vil man kunne få tilbake det som forrige sesong var grobunn for frustrasjon for mange supportere - offside-avgjørelser det var umulig å tyde for den vanlige tv-seer hjemme i stua. Om dette vil gjelde i Champions League eller om de fortsetter med sikkerhetsmarginen som kommer angripende lag til gode er usikkert. 

Det er nemlig her skillet mellom FIFA og UEFA sin bruk av SAOT kommr. 

Også på VM-ballen, Adidas sin «Al Rihla», blir teknologien benyttet. På ballen skal det være en sensor som sender inn data 500 ganger hvert eneste sekund, noe som skal sørge for at systemet presist kan slå fast nøyaktig når ballen ble sparket eller sendt på annet vis. I dag har dommerne kun tilgang til tv-bilder med 50 bilder per sekund.

UEFA vil bruke samme system som sporer spillerne til å spore ballen, men vil kun ha tilgang til de 50 bildene per sekund de har i dag. Dersom det viser seg at dette ikke er like presist som FIFAs ballteknologi vil nok sikkerhetsmarginen fortsette å bli benyttet.

3D-bevis

Det mest positive vi får med den nye Hawk Eye-offsiden virker å være det visuelle, som i dag er en av mange grunnene til frustrasjon og forvirringer ved offside-avgjørelser. 

Vi kjenner godt 3D-teknologien som ble lansert da Hawk Eye-teknologien ble installert på målstreken. 

For at ikke publikum og tv-seerne skal sitte i frustrasjon og lure på hvordan en spiller som virket å være onside faktisk var offside, skal en 3D-animasjon, lik den vi ser med mållinjeteknologien, bli vist både på stadion og tv. Da skal man også vise frem hvilken del av kroppen som faktisk er offside - enten det er tåa eller hele hodet.