Liverpool.no omtalte tirsdag noen av endringene Liverpool FC gjør inn mot neste sesong hva gjelder billettfordeling og -distribuering. Klubben tar blant annet grep for å sørge for at det skal bli færre tomme seter på Anfield. Forrige sesong var alle kampene utsolgt, men tusenvis av billetter ble av ulike grunner ikke brukt.
Supporterstyret, som har sikret seg en plass rundt bordet når klubben diskuterer saker som angår supporterne direkte, har vært med på hele prosessen som har ledet til endringene. I en uttalelse sier de at de er fornøyd med noen punkter, som at man kan registrere nye personer på Friends & Family-listen gjennom hele sesongen, men på andre punkter er de sterkt bekymret.
Blant annet støtter de ikke at klubben har satt et tak på 18 personer på Friends & Family knyttet til hver billett.
Supporterstyret mener dette setter en viktig gruppe supportere i en vanskelig skvis. Dersom man har en billett som vanligvis har blitt videresendt til mange forskjellige personer avhengig av hvem som har anledning til enhver tid, må man nå gjøre en utvelgelse av hvilke personer man skal prioritere å ha på sin liste.
«Vi foreslo en egen ordning for de som kjøper billetter for grupper, lik den gamle løsningen med lenkede kontoer, men fikk til svar at systemet ikke støtter dette og at det heller ikke ligger i klubbens plan for fremtidige endringer. Vi foreslo også mer fleksibilitet, og la frem at supportere som kjøper billetter for åtte personer eller flere gjennom en sesong burde kunne søke om utvidet grense. Dette ble heller ikke tatt til følge», skriver de i en uttalelse på nettsidene til Spirit of Shankly, organisasjonen som har flest medlemmer i supporterstyret.
Mindre fleksibilitet
Supporterstyret er også skuffet over en rettighet som er fjernet for medlemmer som har vært til stede på 13 eller flere hjemmekamper, noe som er viktig for å kvalifisere til billettsalget den påfølgende sesongen.
I 2022 ble det innført en mulighet til å distribuere en billett videre dersom man ikke hadde mulighet til å gå på kamp, men samtidig beholde registrert oppmøte på to kamper. På den måten hadde man en sikkerhetsventil som fungerte som en forsikring dersom man måtte melde avbud på kort varsel - for eksempel som følge av et endret kamptidspunkt. Supporterstyret melder at de foreslo justeringer på dette punktet, men at det ble avvist av klubben.
«Det oppleves som en urettferdig straff mot lojale og langvarige supportere, uten at det faktisk tar tak i de reelle problemene rundt misbruk», skriver de.