Rødt hjørne: Hvordan fikk Liverpool råd?

Sommerens transfervindu ble historisk. Aldri tidligere har Liverpool brukt så mye penger på kjøp av spillere. Mange spør seg hvordan de har råd til dette.

Tore Hansen Innspill
Søn. 28.09. 22:55

Denne siden er for medlemmer


Få tilgang til alt og reklamefrie sider!

• Tilgang alle plussaker
• Reklamefri Liverpool.no
• Digitalt medlemskort
• Medlemsrabatt KopShop.no
• Medlemsturer til Liverpool
• Medlemsbladet The Kopite digitalt

Bli medlem her!

Allerede medlem?

Logg på her!

Svaret er at god og sunn klubbdrift over flere år kombinert med suksess på banen har satt Liverpool i en sterk økonomisk posisjon. Klubben opererer godt innenfor regelverket for økonomisk bærekraft i Premier League og UEFA. Ingen andre toppklubber er egentlig i nærheten av deres posisjon.

Forrige gang Liverpool vant ligaen, var sommeren 2020. For fem år siden lå hele verden med slagside på grunn av covid. Premier League ble stoppet underveis, og spill for tomme tribuner påvirket sterkt de finansielle musklene.

Litt typisk vant Liverpool serien for første gang på 30 år uten muligheter til å utnytte posisjonen som nybakte ligamestere fullt ut. Pandemien etterlot seg også økonomiske etterdønninger som påvirket de neste sesongene.

Kraftig kommersiell vekst

Etter vårens ligagull var Liverpool i en helt annen posisjon enn for fem år siden, og de har utnyttet mulighetene til å styrke seg via transfermarkedet maksimalt i sommer, med rekordkjøpene av Wirtz og Isak i spissen. Dette har de også råd til å gjøre.

Helt siden Fenway Sports Group kjøpte Liverpool i 2010, har de driftet klubben uten store tilskudd fra eiersiden. Pengene som kan brukes på kjøp av spillere, må genereres gjennom overskudd fra klubbdriften. Det har derfor tatt tid å komme opp på et nivå hvor man kan konkurrere mot de største konkurrentene. Nå er Liverpool endelig der.

Jevnlig spill i Champions League, sportslig suksess, lukrative TV-avtaler, utbygging av stadion og en eventyrlig kommersiell vekst, kombinert med sunn drift – for eksempel et meget beskjedent transfervindu forrige sommer, har gjort at klubben kan bruke mye penger nå uten å komme i konflikt med regelverket som regulerer forholdet til bærekraftig klubbdrift.

Liverpool hadde før dette transfervinduet stort handlingsrom i forhold til Profitability and Sustainability Regulations (PSR) – i motsetning til flere andre store klubber. De er også godt innenfor det litt strengere regelverket til UEFA. En av årsakene til det er at Liverpool også har solgt mange spillere i sommer, noe som gjør at dere «net spend» ikke er avskrekkende.

Ligaens beste sportsdirektører

Med sportsdirektør Richard Hughes og CEO of Football i FSG, Michael Edwards, på plass har Liverpool ligaens beste team til å styre kjøp og salg av spillere. Det er en solid plan og struktur på plass som gjør Liverpool til best i klassen.

For utskiftningene har vært usedvanlig mange i et vindu der Liverpool for en sjelden gangs skyld har dominert overgangsmarkedet. Noen spillere har ønsket seg bort, andre posisjoner har blitt styrket i en spillergruppe som delvis er igjennom et generasjonsskifte. Stammen fra Klopps lag som vant det meste gjennom hans ni år på Anfield, er fortsatt delvis intakt, men for å kunne kjempe i toppen de kommende årene må det fornyes på flere plasser.

Alexander Isak er den eldste spilleren som har kommet inn dørene i sommer med sine 25 år. Planen er å bygge nytt og forsterke – fornye fra en vinnerposisjon. For så mange utskiftninger som dette er ikke noe Liverpool kan gjøre hver sommer. Stammen av et nytt lag vil nå være på plass, og det er gjort på bakgrunn av godt håndverk av både analyseteam, sportsdirektørene og manager. Ikke på vill bruk av penger.

Redcorner2_16x9.jpg
Spennende og hektisk sommer for Klubbens sportslige ledelse - Richard Hughes, David Woodfine og Michael Edwards.

Økte inntekter på alle områder

I fjor sommer hadde Liverpool som eneste klubb minus på «net spend». De fikk altså inn mer enn det de kjøpte for i regnskapet sitt med Federico Chiesa og Giorgi Mamardashvili som eneste nyervervelser.

På de fem siste årene har Liverpool for eksempel brukt £569M på spillere – det minste av de såkalte topp-seks-klubbene. Chelsea topper den lista med et utlegg som er nesten fire ganger så høyt. Både Aston Villa og Newcastle brukte mer enn de røde.

Andre viktige faktorer som påvirker klubbens finansielle muskler, er ferdigstillingen av utbyggingen av stadion. Prosjektet ved Anfield Road End ga Liverpool en kapasitet på 61 000 tilskuere hele siste sesong og dermed også rekordinntekter fra billettsalget.

Inntektene fra billettsalget utgjør ca. £110 millioner pund per sesong nå. En fordobling av tilsvarende inntekter siden 2015.

Andre kommersielle inntekter har økt på imponerende måte. På de siste fem årene er de opp 64 prosent – bare Tottenham kan vise til tilsvarende vekst etter åpning av sitt nye stadion.

For første gang i levende minne har Liverpool også forbigått Manchester United på dette området, og er bare slått av Manchester City. De kommersielle inntektene vil fortsette å øke kommende regnskapsår med tanke på at Liverpool er tilbake i Champions League og ikke minst på grunn av ligagullet.

På de 14 regnskapsårene FSG har eid Liverpool, har de tapt kun £3M hvis man slår alle regnskapene sammen. Det må være rekord blant toppklubbene i Premier League? I hvert fall med tanke på klubbens nesten-konkurs i 2010.

Champions League og Adidas

Den nye TV-avtalen for Premier League gir ikke lenger så stor økning fra år til år som for 5–10 år siden. Men den øker med noen få prosent, og lengden er nå på fire år. Ett år lenger enn slike avtaler normalt har vært. Det gir klubbene enda mer forutsigbarhet. I 2023/24 tjente Liverpool £171M på salg av TV-rettighetene.

Den store forskjellen er imidlertid det å være tilbake i Champions League. Første året tilbake innkasserte Anfield-klubben 98 millioner euro – det er 71 millioner euro mer enn sesongen de tilbrakte i Europa League. Det er snakk om enorme pengestrømmer selv om Liverpool ikke kom spesielt langt i siste sesongs turnering.

Nytt fra denne sesongen er bytte av draktavtalen fra Nike til Adidas. Den nye avtalen har en grunnverdi på £60M per år – men med innebygd bonus for sportslig suksess. Det er dobbelt av det avtalen med Nike var verdt. I 2023/24 ga Nike-avtalen £122,8M i fortjeneste – en rekord for Liverpools del på dette området.

Adidas-avtalen er mer insentivbasert, og det forventes at inntektene vil øke betydelig. Starten med Adidas har vært over all forventning. Adidas har også gitt Liverpool større frihet til egen merchandise-virksomhet, noe som kan øke inntektene ytterligere.

Liverpool har under FSGs eierskap videreført en modell der økonomisk disiplin og bærekraftig drift fortsatt står i sentrum. Det som har endret seg, er ikke de underliggende prinsippene, men klubbens evne til å kapitalisere på dem. Økte inntekter fra kommersiell virksomhet, sportslig suksess og strategisk spillerutvikling har skapt et økonomisk handlingsrom som gjør det mulig å operere annerledes på transfermarkedet – uten å fravike den opprinnelige modellen.

Siste