Elleve av 20 Premier League-klubber må finne seg en ny hovedsponsor når 2026/27-sesongen sparkes i gang. Da blir det nemlig forbudt å ha bettingselskaper som hovedsponsor på drakten.
Regelendringen ble vedtatt av et flertall av klubbene i 2023. Siden den gang har antall klubber med en slik hovedsponsor økt fra åtte til elleve, men nå er det altså slutt. I fremtiden vil det kun være tillatt å logoen til bettingselskaper på ermene, eller på treningsutstyr.
The Athletic skriver at mange av sponsoravtalene trolig vil halveres i verdi når regelendringen kommer, og klubbene må finne en ny måte å få inn pengene på. Det er verdt å merke seg at samtlige klubber som har bettingselskaper som hovedsponsor, er utenfor de tradisjonelle «topp seks».
Everton, Aston Villa, West Ham, Wolves, Nottingham Forest, Fulham, Crystal Palace, Brentford, Bournemouth, Burnley og Sunderland er klubbene som nå må se seg om etter en ny sponsor.
Sponsoravtaler med bettingselskaper beskrives som for gode til å avslå for klubbene som benytter dem. Ifølge The Athletic varierer verdien på avtalene, men for noen dreier det seg om rundt ti millioner pund i året. Til sammenlikning får Liverpool inn 50 millioner pund i året fra sin hovedsponsor Standard Chartered, ifølge Liverpool Echo.