I forkant av 2024/25-sesongen ble det annonsert at UEFA hadde valgt å gå bort fra det tradisjonelle gruppespillet med fire lag og to kamper mot hver motstander. I stedet ble det innført en ligafase, der 36 lag på mange måter kjemper mot alle i jakten på en plass i sluttspillet. Antallet kamper før sluttspillet ble også økt fra seks til åtte per lag.
Samtidig ble det implementert et ekstra steg i sluttspillet for lagene som ender på 9.–24. plass. De må, også denne sesongen, ut i en playoff, der vinnerne møter de åtte beste lagene i åttedelsfinalene.
Alt i alt ser den store formatsendringen ut til å være en suksess så langt, med flere storkamper mellom de beste lagene og spenning helt frem til de siste to kampdagene i januar. Det har UEFA merket seg, og nå ønsker de ytterligere forbedringer for de kommende sesongene av Champions League.
En av idéene som vurderes, er å innføre en åpningskamp der de regjerende mesterne møter en motstander, skriver Daily Mail. Denne skal også inkludere en åpningsseremoni – slik vi har sett i VM og EM i en årrekke.
Strømmetjenester viser interesse
Forslaget skal ha blitt lagt frem i forbindelse med at rettighetene for perioden fra 2027/28-sesongen til 2030/31-sesongen snart skal ut på anbud.
«Den vil inkludere en eksklusiv 'førstevalgspakke' rettet mot strømmetjenester, som får velge toppoppgjøret fra hver runde. Etter åpningskampen tirsdag kveld vil resten av kampene spilles onsdag og torsdag. Å skille ut den første kampen er en del av en strategi for å øke den kommersielle verdien, og det kan føre til at noen av verdens største musikkartister opptrer – slik at det blir et arrangement som strekker seg utover bare fotball. Per i dag finnes det ingen “åpningskamp”; flere kamper spilles samtidig på åpningskvelden.»
Endringen er derfor ikke veldig stor når det gjelder formatet. Allerede forrige sesong ble den første runden i Champions League spilt over tre dager – tirsdag, onsdag og torsdag. Slik var det også da Liverpool møtte Atlético Madrid i september.
«Målet er å øke de årlige inntektene fra medie- og kommersielle avtaler til rundt 4,3 milliarder pund, opp fra dagens nivå på 3,84 milliarder. I februar ble Relevent hentet inn som global markedsføringspartner for UC3, noe som markerte slutten på UEFAs 30 år lange samarbeid med det sveitsiske byrået TEAM Marketing, som har hatt en sentral rolle i å gjøre Champions League til et globalt fenomen.»
Amazon, Netflix, YouTube og Disney er blant selskapene som så langt har vist interesse. Sistnevnte har allerede rettighetene til kvinnenes Champions League.
I Norge er det for øyeblikket TV 2 som har rettighetene til Champions League, en avtale som utløper etter 2026/27-sesongen. I Storbritannia er det TNT Sports.