Knallhardt krav fra supporterne

Supportergrupper til samtlige Premier League-lag krever at billettprisene skal fryses i to år.

Jens Bessesen Innspill
Fre. 28.11. 20:02

Liverpools Spirit of Shankly (SOS) fikk en stor seier da klubben valgte å fryse billettprisene før inneværende sesong, men alle var ikke like heldige. Hele 13 av 20 klubber i Premier League valgte ifølge Football Supporters Association (FSA) å øke prisene. 

Nå har supporterne fått nok, og i en kampanje går grupperinger hos samtlige 20 lag i ligaen ut med et krav om at billettprisene skal fryses i to år. Totalt er det 115 organisasjoner som stiller seg bak kravet. 

I en uttalelse på FSA sine nettsider skriver de at det vil være riktig med en to årig pause i prisøkningene fordi det er to år til en ny tv-avtale skal forhandles om for det britiske markedet. 

Mens Liverpool har sikret at supporterne får en plass rundt bordet i styrerommet, tas beslutningene uten hensyn til fansen i de fleste andre klubber. Derfor stilles det nå krav om tettere dialog og mer åpenhet rundt billettpriser i en tid der mange sliter med å få endene til å møtes i Storbritannia. 

– Supporterorganisasjoner i toppdivisjonen er stadig mer bekymret for prisutviklingen. Dette er noe klubbene må ta på alvor. De må lytte og samarbeide med sine supportere for å sikre at fotball fortsatt er tilgjengelig for folk flest, heter det i en uttalelse fra FSA. 

Økt innflytelse

Liverpool-supporterne har de siste årene fått langt større innflytelse i klubben enn det som var tilfellet tidligere. Etter Super League-fiaskoen, der Liverpool FC og fem andre Premier League-klubber trakk seg ut av den nye utbryterturneringen som følge av massive protester, kom et supporterstyre på plass. Det består av ti medlemmer fra SOS og seks medlemmer fra andre grupperinger, som blant annet supportergruppen til kvinnelaget, bevegelseshemmede og Spion Kop 1906.

Det er nå nedfelt i klubbens vedtekter at de skal ha et supporterstyre som regelmessig har møter med klubbledelsen for å diskutere viktige saker, som for eksempel billettpriser.

SOS’ mandat er å se på det store bildet og hvorvidt Liverpool FC tar avgjørelser som kommer supporterne til gode. De blander seg ikke nødvendigvis inn i sportslige avgjørelser, og avviser de mange henvendelsene på sosiale medier fra de som ønsker demonstrasjoner som følge av mangel på aktivitet på overgangsmarkedet.

Kampen mot økte billettpriser har blitt til en nasjonal kampanje i Premier League. Rivaliserende supportere samler seg under slagordet #StopExploitingLoyalty (slutt å utnytte lojalitet), og møtes i forkant av kamper for å demonstrere.

Du kan lese mer om SOS sitt arbeid i vår Kopite-sak fra tidligere i år. 


Siste