– Jeg var helt i ekstase da vi signerte Liverpool igjen

Jürgen Rank har designet fotballdrakter for Adidas i over 20 år. Da han fikk lage drakter for Liverpool, var det en drøm som gikk i oppfyllelse.

Arild Skjæveland Innspill
Lør. 01.11. 16:31

Denne siden er for medlemmer


Få tilgang til alt og reklamefrie sider!

• Tilgang alle plussaker
• Reklamefri Liverpool.no
• Digitalt medlemskort
• Medlemsrabatt KopShop.no
• Medlemsturer til Liverpool
• Medlemsbladet The Kopite digitalt

Bli medlem her!

Allerede medlem?

Logg på her!

Årets Liverpool-drakter har fått selv de som vanligvis ikke kjøper supporterutstyr, til å åpne lommeboka. Det er noe som treffer med nostalgien rundt årets drakter og treningskolleksjon.

Mannen som har ansvaret for å designe draktene, er tysk, heter Jürgen Rank, og synes det er ekstra stas at Adidas igjen har fått ansvaret med å være Liverpools utstyrsleverandør.

Siden 2004 har han vært del av den tyske gigantens fotballavdeling, og hatt hovedansvar for draktdesign. Han står bak flere av Liverpools ikoniske drakter. At det var akkurat Liverpool FC han skulle jobbe med, var ekstra stas den første gangen, for snart 20 år siden, og var like stas da Adidas overtok igjen før denne sesongen.

adidas_2_16x9.jpg

Surrealistisk

– Jeg vokste opp med engelsk fotball på 70- og 80-tallet, og ble tidlig fascinert av stemningen på Anfield, som jeg så og hørte om på tysk TV. Da jeg startet i Adidas i 2004, var det en drøm som gikk i oppfyllelse. Plutselig fikk jeg jobben med å lage draktene for det tyske landslaget – og så, en dag i 2005, fikk jeg beskjed om at vi hadde signert Liverpool. Jeg måtte raskt i gang med designene for 2006-sesongen. Jeg kunne ikke tro det. Hvor mye bedre kan livet bli? Sier den tyske designeren til The Kopite.

Selv om samarbeidet tok slutt i 2012, er de nå sammen igjen, og følelsen er fortsatt like spesiell for ham.

– Det var helt surrealistisk da vi signerte Liverpool på nytt. Jeg var helt i ekstase. Vi hadde mange ideer med en gang, blant annet et design vi hadde jobbet med i 2012: en variant av klubbemblemet inspirert av Anfield, tenkt brukt på bortedrakten. Samarbeidet mellom folkene i klubben og hos Adidas har vært fantastisk. Liverpool og Adidas passer bare perfekt sammen, sier han.

Adidas insisterer på at merkevarenavnet deres er «adidas», med liten A, men akkurat her får vi holde oss til norske grammatiske regler, der særnavn skal skrives med stor forbokstav. Beklager det, Adidas!

Samarbeidet tok slutt i 2012, da amerikanske Warrior kom inn, betalte hele 25 millioner pund per sesong og tok over. Warrior var tilknyttet New Balance. New Balance tok over i 2015 og laget draktene i fem år, før Nike overtok i 2020. Etter fem år med Nike er Liverpool nå tilbake med Adidas.

I fjor ble det klart at det tyske landslaget skifter fra Adidas til Nike i 2027, etter et 70 år langt samarbeid. Vi kan bare spekulere, men det virker ikke utenkelig at Adidas da så sitt snitt til å «ta» Liverpool tilbake fra Nike. Det må ha irritert Nike grundig da Jürgen Klopp signerte en personlig avtale med Adidas, samme måned som de overtok etter New Balance i 2020.

Liverpools synlige og profilerte manager hadde alltid tidligere brukt utstyret som fulgte med klubbens utstyrsleverandør, men ville fra den dagen bruke sko med tre striper så lenge han sto på sidelinjen eller gjorde noe utenfor banen.

At Liverpool FC er en viktig klubb i porteføljen, er det ingen tvil om. På sesongpremieren mot Bournemouth i høst var deres norske toppsjef Bjørn Gulden på plass, og stilte villig opp sammen med Arne Slot foran fotografene på Anfield.

Dette er tredje periode med Adidas. De laget draktene fra 1985 til 1996, fra 2006 til 2012, og har nå skrevet en vanvittig avtale på ti år med klubben. Ifølge journalisten Alex Miller, som har god oversikt over det kommersielle innen fotballen, er avtalen på ti år verdt over én milliard pund. Fotballdrakter er stor business.

adidas_3_16x9.jpg

Ekstremt fotballinteressert

Det hører kanskje med når du får en slik jobb, der design av fotballdrakter er det du lever av: Du må ha en skikkelig lidenskapelig fotballinteresse. Det har Rank.

– Pappa startet det kanskje da han kalte meg opp etter den tyske legenden Jürgen Grabowski. Jeg vokste også opp rett ved stadion i Bayreuth, så jeg var omringet av fotball og fotballkultur fra barnsben av.

Grabowski blir sett på som den beste Eintracht Frankfurt-spilleren i historien, og var med på det vesttyske landslaget som vant EM i 1972 og VM i 1974. Åtte ganger var han på årets Bundesliga-lag mellom 1966 og 1978.

For elleve år siden ga Rank ut boken «Der Grund ist Fußball», der han fortalte historien etter å ha reist rundt og fotografert verdens mest ikoniske fotballstadioner. Han har en Instagram-konto som heter «United_football_grounds» der han legger ut bilder, og har en nettside med samme navn. Som 25-åring flyttet han til London midt på 90-tallet.

– Jeg har alltid vært fascinert av hvordan drakter ser ut og hva de representerer, men skole var ikke min greie. Jeg måtte jobbe noen år før jeg gikk tilbake til skolebenken og begynte å studere design i London. Etter det jobbet jeg for et skate-merke i Tyskland, helt til en rekrutterer så CV-en min og tenkte: «Her har vi en som elsker fotball og kan designe drakter.» Jeg søkte, gjennomførte intervjuer og oppgaver, og fikk verdens beste jobb.

Han setter det å designe Liverpool-drakter veldig høyt over hva han er mest stolt av.

– Jeg føler meg utrolig privilegert som får være med på å lage drakter for så mange klubber. Vi gir alt, uansett klubb. Jeg tror det er derfor vi lykkes så godt med designene våre. Men skal jeg velge, må det bli Liverpool-draktene, og de kommende landslagsdraktene til Tyskland for VM 2026.

adidas_4_16x9.jpg
adidas_5_16x9.jpg
adidas_6_16x9.jpg

Viktig å skille seg ut

Når fotballdrakter diskuteres blant supportere og i sosiale medier, vil ofte utstyrsleverandører bli beskyldt for å bruke den samme malen, uansett hvilken klubb det er, der det kun er emblemet og sponsoren som skiller draktene fra hverandre. Det er noe Rank og teamet hans må ta hensyn til.

– Det viktigste er å finne de rette historiene og det riktige designuttrykket for hver enkelt klubb. Alle har sin egen bakgrunn, og det er nettopp det som gir identitet til draktene. Vi må kjenne til de individuelle historiene, og derfor har vi både eksperter på bakken i klubbene og folk med dyp draktkunnskap ved hovedkvarteret vårt.

– Designteamet vårt består av kvinner og menn fra sju ulike land, fra unge i 20-årene til mer erfarne designere. Alle elsker fotball, men tolker klubbene og draktene forskjellig – akkurat som supporterne selv. Det gir mange innfallsvinkler, og det er nettopp det som er viktig: å tillate ulike perspektiver og tolkninger. Innovasjon står alltid i sentrum for Adidas, og vi jobber kontinuerlig med å teste nye materialer og teknologier for neste generasjon fotballdrakter.

– Det er nesten 90 klubber globalt vi lager produkter for, så det er ingen enkel jobb. Vi har derfor både et fysisk rom og en digital plattform med alle klubbdesignene samlet, slik at vi hele tiden kan sammenligne og sørge for at hver klubb får sin egen, unike stil. Godt samarbeid og fleksibilitet mellom design, marked og produksjon er nøkkelen.

adidas_7_16x9.jpg

Bortedrakten fra 1995/96, som også Robbie Fowler har på seg under, er en av flere favoritter til Jürgen Rank.

Foto: Liverpool FC

adidas_8_16x9.jpg

Starter prosessen to år før

Nå vet vi at Liverpool FC skal ha Adidas-drakter i ti sesonger, minst, frem til og med 2035/36-sesongen – så nå vil de ha rikelig med tid til å planlegge det som kommer i årene fremover. Prosessen tar i utgangspunktet to år, forteller Rank.

– Prosessen starter faktisk rundt to år før draktene vises fram og tas i bruk. Det er et tett samarbeid mellom mange avdelinger, både hos oss og klubben: marked, design, utvikling, PR, salg – og ikke minst spillerne selv, forteller han.

– Spillerne kan gi tilbakemeldinger gjennom markedsavdelingen for sport hos oss, eller i egne designmøter. Vi har jevnlige sjekker med klubbene hele veien, fra idéutkast til første tegninger og prøvetrykk. Det har vært sånn siden Adi Dasslers tid, og er fortsatt grunnmuren i samarbeidet vårt. Partnerskapet med Liverpool er et av de beste vi har – ærlig, lidenskapelig og med fullt fokus på spillerne og supporterne, sier han.

«En fantastisk følelse»

Siden Rank har Liverpool som sitt lag i England, vil han ukentlig kunne skru på TV-en og se draktene han har designet på tusenvis av supportere på tribunen. Akkurat det, og å se supportere ute i gatene, er noe av det som er mest stas.

– En fotballdrakt er så mye mer enn bare et plagg. Den forteller andre fans hvem du holder med. Den starter samtaler – om klubben, laget, legendene, tidsepoken, minnene og stilen. Det tar aldri slutt. Og det fungerer over hele verden. Det er et av de mest emosjonelle plaggene som finnes. Det forbinder mennesker på tvers av land og kulturer, og det er ganske enkelt en helt fantastisk følelse, sier 55-åringen.

Hva så dersom du ser en annen drakt – hender det at du tenker «denne kunne jeg laget bedre?».

– Det er viktig å vise respekt for andres design. Men ja, noen ganger ser jeg drakter som kunne hatt et bedre visuelt uttrykk. Samtidig finnes det også mye fint fra andre leverandører. Likevel fokuserer jeg lite på konkurrentene. Jeg bruker heller tiden på å se på våre drakter og spørre meg selv: Kunne vi gjort noe annerledes? Har vi glemt noe? Hva vil overraske og begeistre supporterne enda mer neste sesong?

adidas_9_16x9.jpg

Ser ut til å ha truffet med retrovarianten

Liverpools tredjedrakt denne sesongen må være den mest omtalte og populære på mange år. Den har den «gamle» klassiske Adidas «Trefoil»-logoen, med tre blader som ligner på en kløver. Drakten er grønn, og keeperdrakten til Alisson Becker er svart.

Undertegnede skulle gjerne sett den logoen bli tatt i bruk på samtlige drakter – men én av tre får være en god start!

– I 2024 hentet vi frem Trefoil-logoen igjen med et enkelt designmantra: «Vakre drakter for det vakre spillet». Visuelt handler Trefoil-draktene om tidløs eleganse, detaljer og brukervennlighet. Draktene skal ha stil, men ikke være en direkte kopi av gamle klassikere. Vi leker oss med klubb- og Adidas-DNA-et, og skaper nye plagg som blir en del av fotballens kollektive hukommelse, sier Rank om hva som var tanken bak.

– Trefoil-satsingen har vært en kjempesuksess, og til 2025-sesongen startet designerne med ett spørsmål: «Hva om …?» For hver klubb stilte de det samme spørsmålet, og for Liverpool var det: «Hva om det hadde eksistert en tredjedrakt med Trefoil-logo på 80-tallet, som allerede da hentet fargeinspirasjon fra 90-tallets EQT-drakter?»

adidas_10_16x9.jpg

Så hvilken er hans personlige favoritt?

Det var lenge før hans tid i denne jobben, så vi spør ham om hvilke av de historiske draktene han har tettest forhold til.

– Mange! Kanskje for mange. Jeg elsker alle Crown Paints- og Candy-draktene fra 80-tallet. EQT-draktene fra starten av 90-tallet er også ikoniske. Jeg er spesielt svak for bortedrakten fra 95/96 og hjemmedrakten med den gigantiske V-kragen, sier han.

Liverpool hadde Crown Paints som hovedsponsor på Adidas-draktene fra 1985/86 til 1987/88, og Candy fra 1988/89 til 1991/92. Da tok Carlsberg over, og var hovedsponsor frem til Standard Chartered kom inn i 2010.

– Jeg møtte en gang Ian Rush, og da vi snakket om drakter, husket han umiddelbart den med monsterkragen. Han tok seg til halsen mens han snakket om den – det virket som han fortsatt kunne kjenne den.

– Fra 2006 og fremover har jeg selv vært involvert i alle designene, så det er vanskelig å velge. Jeg håper bare folk liker dem!

adidas_13_16x9.jpg

Adidas

Adidas holder til i den lille byen Herzogenaurach, ca. tre mil fra Frankfurt. Her holder også Puma til, på andre siden av elven og kun en gåtur på 20 minutter unna. Og et kort sidespor, for de som ikke måtte kjenne historien:

Rudolf («Rudi») Dassler ble født i 1898, broren Adolf («Adi») i 1900. Sammen startet de skofabrikken Gebrüder Dassler i 1919, som fikk stor suksess, blant annet brukte Jesse Owens deres sko under OL i 1936. Under andre verdenskrig ble fabrikken omgjort til våpenproduksjon, og Rudolf ble innkalt til hæren.

Etter krigen brøt brødrene med hverandre i 1948. Rudolf grunnla Puma, mens Adolf grunnla Adidas året etter. Arbeidere og ressurser ble delt mellom dem, og de to selskapene vokste til å bli ledende innen sportssko, med store sponsoravtaler på 1950–70-tallet.

Rudolf døde i 1974, Adolf i 1978. De ble gravlagt i hver sin ende av hjembyens kirkegård.

Norske Bjørn Gulden fra Hallingdal var toppsjef for Puma i ti år fra 2013 til 2023. De siste årene har han vært toppsjef i Adidas.

adidas_11_16x9.jpg

Liverpools draktleverandører

1892-1946 Egenprodusert

1946-1947 Egenprodusert/Umbro
1947-1969 Egenprodusert

1973-1985 Umbro

1985-1996 Adidas

1996-2006 Reebok

2006-2012 Adidas

2012-2015 Warrior

2015-2020 New Balance

2020-2025 Nike

2025-2036 Adidas

Liverpools draktsponsorer

1892-1979 Ingen sponsor

1979-1982 Hitachi (teknologi)

1982-1988 Crown Paints (maling)

1988-1992 Candy (hvitevarer)

1992-2010 Carlsberg (bryggeri)

2010-2027 Standard Chartered (bank)

 

Kilde: Football Kit Archives

adidas_12_16x9.jpg

Siste