Surrealistisk
– Jeg vokste opp med engelsk fotball på 70- og 80-tallet, og ble tidlig fascinert av stemningen på Anfield, som jeg så og hørte om på tysk TV. Da jeg startet i Adidas i 2004, var det en drøm som gikk i oppfyllelse. Plutselig fikk jeg jobben med å lage draktene for det tyske landslaget – og så, en dag i 2005, fikk jeg beskjed om at vi hadde signert Liverpool. Jeg måtte raskt i gang med designene for 2006-sesongen. Jeg kunne ikke tro det. Hvor mye bedre kan livet bli? Sier den tyske designeren til The Kopite.
Selv om samarbeidet tok slutt i 2012, er de nå sammen igjen, og følelsen er fortsatt like spesiell for ham.
– Det var helt surrealistisk da vi signerte Liverpool på nytt. Jeg var helt i ekstase. Vi hadde mange ideer med en gang, blant annet et design vi hadde jobbet med i 2012: en variant av klubbemblemet inspirert av Anfield, tenkt brukt på bortedrakten. Samarbeidet mellom folkene i klubben og hos Adidas har vært fantastisk. Liverpool og Adidas passer bare perfekt sammen, sier han.
Adidas insisterer på at merkevarenavnet deres er «adidas», med liten A, men akkurat her får vi holde oss til norske grammatiske regler, der særnavn skal skrives med stor forbokstav. Beklager det, Adidas!
Samarbeidet tok slutt i 2012, da amerikanske Warrior kom inn, betalte hele 25 millioner pund per sesong og tok over. Warrior var tilknyttet New Balance. New Balance tok over i 2015 og laget draktene i fem år, før Nike overtok i 2020. Etter fem år med Nike er Liverpool nå tilbake med Adidas.
I fjor ble det klart at det tyske landslaget skifter fra Adidas til Nike i 2027, etter et 70 år langt samarbeid. Vi kan bare spekulere, men det virker ikke utenkelig at Adidas da så sitt snitt til å «ta» Liverpool tilbake fra Nike. Det må ha irritert Nike grundig da Jürgen Klopp signerte en personlig avtale med Adidas, samme måned som de overtok etter New Balance i 2020.
Liverpools synlige og profilerte manager hadde alltid tidligere brukt utstyret som fulgte med klubbens utstyrsleverandør, men ville fra den dagen bruke sko med tre striper så lenge han sto på sidelinjen eller gjorde noe utenfor banen.
At Liverpool FC er en viktig klubb i porteføljen, er det ingen tvil om. På sesongpremieren mot Bournemouth i høst var deres norske toppsjef Bjørn Gulden på plass, og stilte villig opp sammen med Arne Slot foran fotografene på Anfield.
Dette er tredje periode med Adidas. De laget draktene fra 1985 til 1996, fra 2006 til 2012, og har nå skrevet en vanvittig avtale på ti år med klubben. Ifølge journalisten Alex Miller, som har god oversikt over det kommersielle innen fotballen, er avtalen på ti år verdt over én milliard pund. Fotballdrakter er stor business.