Et par dager har passert siden Liverpools 2–0-seier mot Brighton, og med tanke på resultatet har det vært lite snakk om kontroverser og potensielt gale avgjørelser. Det kunne imidlertid vært annerledes med et annet utfall.
Like før pause, på stillingen 1–0 til de røde, kom nemlig Diego Gomez svært sent inn i Florian Wirtz, som ble liggende og vri seg i smerter på gresset. Da reprisen rullet over skjermen, var det tydelig at tyskeren fikk knottene i brystet, og det ble fort tydelig at dette var en aksjon som kunne ende med utvisning.
Til slutt valgte likevel hoveddommer Craig Pawson å dra opp det gule kortet, og VAR vurderte taklingen som ikke stygg nok til å gi rødt kort:
«Dommerens avgjørelse om å gi Gomez gult kort ble sjekket og bekreftet av VAR – der taklingen på Wirtz ble vurdert til ikke å være utført med overdreven kraft og ikke som stygt spill», skrev Premier League Match Centre på X etter situasjonen.
En av dem som ikke er enig i dommerens avgjørelse er VAR-ekspert Dale Johnson, som har tatt opp situasjonen i en fersk artikkel for BBC.
Artikkelen fortsetter under.
Uenig med dommerteamet
Johnson innleder saken med å skrive at VAR fortsatt har problemer med å tolke regelverket rundt direkte røde kort, og at 15 av de siste 49 VAR-feilene har kommet i slike situasjoner. Han mener at Gomez’ takling potensielt kan bli den 16. i rekken.
«Ifølge International Football Association Board (IFAB) – fotballens regelorgan – er ‘stygt spill’ en takling eller utfordring som setter motstanderens sikkerhet i fare eller bruker overdreven kraft eller brutalitet. Gomez gikk inn i taklingen fra stående posisjon, og det så ikke ut til å være full kontakt med motstanderens bryst, men det er vanskelig å se hvordan den ikke satte motstanderens sikkerhet i fare.»
Han legger også vekt på at det ikke var noen åpenbar grunn til at Gomez gikk inn i taklingen på denne måten, og at han kom inn med strake bein og knottene først.
«Dersom begge spillerne hadde gått inn i duellen på lignende måte, begge med høye bein, kunne et gult kort vært mer forståelig.»
Enn så lenge har ikke Premier Leagues panel, som fastslår riktige eller gale avgjørelser, kommet med sin konklusjon, men den vil trolig komme i løpet av uken. Dersom panelet mener det ble begått en feil, vil det være den andre mot Liverpool i løpet av sesongen.
Den første, og så langt eneste, som har blitt bedømt som feil, var Marco Senesis hands i den første serierunden. Da brukte han hånden med vilje for å stoppe et gjennomspill og en stor sjanse til Hugo Ekitike, men ble likevel ikke tildelt et direkte rødt kort. I likhet med helgens kamp fikk situasjonen lite oppmerksomhet, ettersom de røde til slutt vant 4–2.
