Kun én klubb stemte imot det kontroversielle Premier League-forslaget. Uvisst hva det vil bety for norske seere

Supportere i England må betale ekstra for å se kampene som ikke settes opp på TV.

9. okt 2020 kl 18.12 Arild Skjæveland askjaeveland

Fredag bestemte Premier League seg for å innføre en betalingsløsning for å se de kampene som ikke er valgt ut som TV-kamper.

Det er Sky Sports og BT Sport som skal sende kampene, men det skal skje bak deres pay-per-view-modeller, og blir ikke tilgjengelig for alle.

Siden restarten i sommer har samtlige kamper blitt direktesendt på TV så lenge det ikke kan være supportere på tribunene, men det er det nå slutt på. Premier League-klubbene blir rammet hardt av å spille for tomme tribuner, og ser på dette som en mulighet til å få dekket deler av det tapet.

Ifølge Martyn Ziegler i The Times skal Ed Woodward i Manchester United ha vært negativ til forslaget – men ikke mer negativ enn at han stemte for. Den eneste klubben som stemte imot, var Leicester City, rapporterer John Percy i The Telegraph. Alle de 19 andre klubbene støttet forslaget.

Uvisst hva det betyr for norske seere

Liverpool.no har tatt kontakt med TV 2 for å finne ut hvilken betydning dette vil få for norske TV-seere, men foreløpig har det ikke kommet noe svar. Det er nyheter også for TV 2, som skriver i ein tekstmelding at de håper å finne ut av det i løpet av helgen.

De siste årene har ikke TV 2 hatt mulighet til å sende kampene som produseres for Sky, BT og Amazon, i tillegg til én kamp kl. 16.00 på lørdager. Det blir spennende å se hva dette vil bety for norske seere.

Løsningen tas i bruk allerede fra neste helg. Den første kampen er Newcastles hjemmekamp mot Manchester United, som nå er flyttet til kl. 21.00 og kun vil være tilgjengelig på pay-per-view i England. Der må supporterne betale £14.95 per kamp, i tillegg til det de betaler for Premier League fra før. Det er 178 kroner med dagens kurs.

Vi kommer til å lage ny sak her på liverpool.no når TV 2 har fått klarhet i hvilken betydning dette får for deres abonnenter.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]