Levering på døren er ett av grepene som gjøres for å holde spillerne i form
Liverpools støtteapparat har gjort endringer for å tilpasse situasjonen.
Treningshverdagen er en helt annen enn til vanlig, og støtteapparatet til de røde arbeider for at situasjonen blir mest optimal for Liverpool-spillerne.
Mona Nemmer er en av de som har en viktig oppgave hos Anfield-klubben, både nå og til vanlig. Hun har ansvaret for spillernes ernæring - blant annet ved å lage individuelle matplaner.
Den rollen har, som mange andre, blitt endret etter at spillerne må holde seg hjemme i stedet for å trene samlet på Melwood.
– Vi har utviklet en kreativ og nyskapende løsning som er tilpasset dagens situasjon, så vi har begynt med et slags leveransessystem for å unngå at spillerne går tom for mat, samtidig som de kan følge myndighetenes retningslinjer ved å være hjemme. For eksempel leverte Andy Kornmayer, og flere andre trenere, treningsapparater til spillerne slik at de kunne trene hjemme, og vi forsøker å gjøre det samme angående mat, forteller Nemmer til Liverpoolfc.com.
– Menyene og oppskriftene sendes ut via WhatsApp eller andre digitale løsninger, der spillerne kan skrive ned hva de mangler av dagligvarer i huset. Flere av de liker å lage mat sammen med familien, så det er viktig at maten har god smak, men det vil også bli vanskelig for spillerne å komme tilbake til vanlige treningsrutiner med tiden, så vi passer også på at maten er så næringsrik som mulig - også for å støtte immunforsvaret i denne perioden.
– Men vi forsøker å tilpasse oss den nåværende matsituasjonen, så det er ikke noe luksuriøst i det hele tatt. Vi prøver å holde det ganske grunnleggende, men samtidig interessant og velsmakende.
Hyller medarbeiderne
Ernæringseksperten fremhever også viktigheten av å holde kontakten gjennom denne perioden.
– Vi har forskjellige situasjoner, noen bor alene og andre bor med familien, og noen bor i et område der man ikke bare kan dra til et supermarked hvor det kan unngås unødvendig kontakt med andre.
– Vi har også mange telefonsamtaler, som blir satt virkelig pris på. Det er noe med den muligheten å kunne spørre «Hvordan går det?» Det blir noe helt annet enn å skrive over en app.
– Det er fantastiske medarbeidere på Anfield som kjører maten ut til spillerne. Du får aldri svaret «nei», alt er alltid mulig å få til, og det er fantastisk å se i den vanskelige tiden vi er inne i. Når man arbeider sammen, kan man få til mye mer, avslutter Nemmer.