Levering på døren er ett av grepene som gjøres for å holde spillerne i form

Liverpools støtteapparat har gjort endringer for å tilpasse situasjonen.

13. apr 2020 kl 12.44 Kenneth Baraas

Treningshverdagen er en helt annen enn til vanlig, og støtteapparatet til de røde arbeider for at situasjonen blir mest optimal for Liverpool-spillerne. 

Mona Nemmer er en av de som har en viktig oppgave hos Anfield-klubben, både nå og til vanlig. Hun har ansvaret for spillernes ernæring - blant annet ved å lage individuelle matplaner. 

Den rollen har, som mange andre, blitt endret etter at spillerne må holde seg hjemme i stedet for å trene samlet på Melwood. 

– Vi har utviklet en kreativ og nyskapende løsning som er tilpasset dagens situasjon, så vi har begynt med et slags leveransessystem for å unngå at spillerne går tom for mat, samtidig som de kan følge myndighetenes retningslinjer ved å være hjemme. For eksempel leverte Andy Kornmayer, og flere andre trenere, treningsapparater til spillerne slik at de kunne trene hjemme, og vi forsøker å gjøre det samme angående mat, forteller Nemmer til Liverpoolfc.com.

FØLGER OPP: Mona Nemmer passer på at spillerne har de ingrediensene de trenger.

FØLGER OPP: Mona Nemmer passer på at spillerne har de ingrediensene de trenger.

– Menyene og oppskriftene sendes ut via WhatsApp eller andre digitale løsninger, der spillerne kan skrive ned hva de mangler av dagligvarer i huset. Flere av de liker å lage mat sammen med familien, så det er viktig at maten har god smak, men det vil også bli vanskelig for spillerne å komme tilbake til vanlige treningsrutiner med tiden, så vi passer også på at maten er så næringsrik som mulig - også for å støtte immunforsvaret i denne perioden. 

– Men vi forsøker å tilpasse oss den nåværende matsituasjonen, så det er ikke noe luksuriøst i det hele tatt. Vi prøver å holde det ganske grunnleggende, men samtidig interessant og velsmakende. 

Hyller medarbeiderne

Ernæringseksperten fremhever også viktigheten av å holde kontakten gjennom denne perioden. 

– Vi har forskjellige situasjoner, noen bor alene og andre bor med familien, og noen bor i et område der man ikke bare kan dra til et supermarked hvor det kan unngås unødvendig kontakt med andre. 

– Vi har også mange telefonsamtaler, som blir satt virkelig pris på. Det er noe med den muligheten å kunne spørre «Hvordan går det?» Det blir noe helt annet enn å skrive over en app. 

– Det er fantastiske medarbeidere på Anfield som kjører maten ut til spillerne. Du får aldri svaret «nei», alt er alltid mulig å få til, og det er fantastisk å se i den vanskelige tiden vi er inne i. Når man arbeider sammen, kan man få til mye mer, avslutter Nemmer. 

Har du innspill til journalisten?
[email protected]