– Det vi tjener skal gå inn igjen i klubben. Det er filosofien vår

Liverpools daglige leder har snakket om Fenway Sports Groups filosofi for klubbdrift.

Det nærmer seg 12 år siden Fenway Sports Group (FSG) kjøpte Liverpool FC. Amerikaneren Billy Hogan har vært ansatt i FSG siden 2004, og fikk sin første jobb i LFC som kommersiell sjef i 2012.

I september 2020 tok han over jobben som klubbens daglige leder. I et intervju med Off The Pitch forteller han om klubbens og eiernes filosofi. 

– Inntekter fra kampdag er utrolig viktig. Når vi ser på langsiktig vekst, har vi fortsatt god plass til vekst på sponsorer og partnere. Med supporterutstyr er det fortsatt god rom for vekst, og innenfor det også vår digitale virksomhet. Det er i disse områdene vi fortsatt vil se vekst de neste fem til ti årene. Visjonen, filosofien og tankesettet for hvordan vi opererer som klubb er hovedsaklig at vi skal drive på en bærekraftig måte. Det er ikke bare Liverpool, men på tvers av hele Fenway Sports Group, sier Hogan.

MER SYNLIG: Det siste året har vi sett mer av klubbens daglige leder.

MER SYNLIG: Det siste året har vi sett mer av klubbens daglige leder.

Han forteller at filosofien er at det som tjenes, skal reinvesteres inn igjen i organisasjonen.

– Det betyr at vi prøver å genere så store inntekter som mulig på tvers av flere områder, og prøver å kontrollere kostnadene våre. Det høres ganske enkelt og banalt ut, men det er egentlig filosofien. Alt vi tjener vil deretter bli reinvestert for å gi Jürgen Klopp og Julian Ward – og Russ Fraser og Matt Beard på kvinnesiden – muligheten til å investere i troppene for å vinne mesterskap og troféer. Det er til syvende og sist målet, sier Hogan.

Nytt stadionprosjekt

Under FSG sitt eierskap har Liverpool bygget ut Anfield fra ca 44 750 til ca 53 500. Neste sommer åpner nye Anfield Road End, og Anfield vil ta i overkant av 61 000. Det vil ha stor betydning for klubbens inntekter på kampdag.

– Alt i alt har prosjektet vært i rute, innenfor budsjettet og i tide. Buckingham, som er våre partnere på konstruksjonen, har vært veldig gode. Heldigvis hadde vi en kontrakt med fast pris, og selv om det er virkningen av pandemien og problemer med forsyninger som påvirker alle over hele verden akkurat nå, har det ikke gått så hardt utover oss.

Den nye tribunen skulle i utgangspunktet koste 60 millioner pund. Prisen har nå steget til 80 millioner pund. Tribunen skal være klar sommeren 2023.