Svakere Premier League-salg enn Viaplay regnet med

Viaplay-sjefen erkjenner at prisøkningen kom tidligere enn planlagt.

I begynnelsen av januar kom nyheten om at Viaplay ville øke prisen med 100kr for Viaplay Total. Det betyr at norske fotballsupporter måtte punge ut hele 749 kr i måneden for å ha tilgang til kampene fra Premier League.

Konsernsjef Anders Jensen sier i en resultatpresentasjon at den norske prisøkningen skjedde noe tidligere enn planlagt. Det skyldes at Premier League-salget i Norge fortsatt er noe svakere enn selskapet har regnet med.

Tirsdag morgen kom tallene fra Viaplay, og tallene er blodrøde for strømmegiganten. Ifølge Nettavisen endte de opp med et driftsunderskudd på minus 294 millioner svenske kroner.

«Et svakere annonsemarked, høyere kostnad for sportsrettigheter som enda ikke er kompensert av høyere priser og midlertidig avvikling av distribusjonsavtale i Sverige oppgis som årsakene til underskuddet», skriver avisen. Viaplay rulles i år ut i flere land, blant annet Storbritannia, USA og Canada og den globale satsingen pekes på som hovedårsaken til det store underskuddet, skriver Kampanje.   

Dette resultatet foreligger før prishoppet ble annonsert, og har ikke med seg de som eventuelt har sagt opp sine abbonement etter dette. 

«På slutten av 2022 hadde Viaplay 7,3 millioner abonnementer. Det er et kraftig hopp fra tredje kvartal av året da gruppen hadde 6,4 millioner abonnenter», skriver Nettavisen videre.

4,6 millioner av abonnentene er nordiske, ifølge Kampanje. Men det kommer ikke fram hvor mange som har Premier League-pakken. 

Massiv kritikk etter prisøkning

I midten av januar krevde Supporterunionen svar på Viaplays prisøkning etter mye sinne og misnøye blant sine medlemmer.

I et åpent brev til strømmetjenesten skrev de blant annet:

«Når det gjelder kostnadene for å se Premier League, så synes vi dette nå begynner å bli vel dyrt for en vanlig supporter. Både vi og organisasjonens supporterklubber har mottatt mange meldinger fra medlemmer som er både sinte og misfornøyde pga. dette prispåslaget. Vi i Supporterunionen ønsker å få en klarhet i hva som er grunnen til denne drastiske handlingen nå midt i sesongen. Vi har inntrykk av at mange ikke lenger har økonomi til dette og da heller velger puber og større ansamlinger for å se sitt favorittlag, noe som igjen kan føre til reduserte inntekter for dere til å lage et godt produkt. På vegne av våre ca 130,000 medlemmer fordelt på 55 medlemsklubber, ønsker vi en forklaring på hvorfor dette skjer akkurat nå.»

Liverpool.no kontaktet da Fredrik Olimb, Head of PR and Communications Norway i Viaplay Group, for å høre om han har opplevd like massive negative reaksjoner fra kundene som supporterklubben har fra sine medlemmer.

– Av konkurransehensyn kommenterer vi aldri abonnementstall. Det er viktig å huske på at vi faktisk senket prisen på Premier League da vi overtok rettighetene, og i praksis vil prisen fremover være 50 kroner høyere enn det kunder betalte for ett år siden - før vi tok over, lød svaret fra Olimb.