Underskriftskampanje mot TV2:Ekstrem prisøkning på Premier League over flere år
I dag starter Supporterunion for Britisk fotball underskriftskampanje mot TV2s prising av Premier League. Bare på de to siste årene har økningen vært på utrolige 80%.
Leder, Pål Christian Møller, sier det var et enkelt valg å ta initiativ til kampanjen ovenfor de andre klubbene etter mange og brutale tilbakemeldinger fra medlemmene den siste drøye uken. Det har vært et voldsomt supporteropprør på grasrota og vi er glad at supporterklubbene for engelsk fotball står samlet bak dette.
Mange skriver at de nå ikke lenger har råd til å følge favorittlaget sitt i England. Andre skriver at selv om de kanskje har råd så kan de ikke lenger forsvare å bruke så mye penger på en tv-kanal.
Klikk her for å signere underskriftskampanjen
Pål sier han er sterkt bekymret for utviklingen og fotballens fremtid.
- Nå virker det virkelig som TV2 har krysset en grense, og det er sterkt bekymringsfullt at prisene har økt så ekstremt som de har gjort de siste årene. Fotball skal være for alle, ikke bare dem som har råd til det.
Økning på over 150% siden 2016
Hva er det konkret du reagerer så sterkt på?
- For det første har de laget et nytt produkt. TV2 har pakket inn mange eksklusive rettigheter i en ny stor pakke og derfor også satt opp prisen. Dette gir kundene mindre valgfrihet og en stor ekstraregning. På de to siste årene har abonnementet for å se Premier League økt med kr 200,- i året – uten av TV2 har betalt mer for rettighetene.
Siden 2016 har prisen økt med over 150% på lineær TV. Fra kr 349,- per måned, som prisen var per mars det året, og opp til kr 899,- som blir ny pris fra høsten (for Sumo gjelder egne priser). Pål sier det føles bittert å bli straffet fordi det over mange år er jobbet frem en så stor interesse for engelske fotball.
– Fotballsupportere blir straffet for sin lojalitet – distributørene vet at mange betaler mye for å se klubben i hjerte i aksjon og utnytter det for alt det er verdt.
- Som medlemsorganisasjon er det derfor naturlig å bli med å sette i gang en slik aksjon slik at TV2 forhåpentligvis reverserer beslutningen. Det er en opplagt oppgave å være supporternes talerør i en slik sak.
Egen pakke for Premier League?
Hva er målet med underskriftskampanjen?
Som sagt håper og tror vi på stor oppslutning og at TV2 også går noen runder med seg selv her og innser at økningen er urimelig. Helt konkret krever vi at prisen fryses kommende sesong, og at de for eksempel skiller ut Premier League i en egen pakke, for de som kun vil ha det. Til dagens pris.
TV2 kan selvsagt velge å ignorere dette, og da får vi vurdere hva vi velger å gjøre videre, men det vil utvilsomt svekke kanalens omdømme. Vi håper og tror at vi ikke kommer så langt og at TV2 velger å lytte til supporterne.
- Det som er skikkelig synd oppi alt dette er at TV2 har levert varene over mange år rent redaksjonelt, og jeg vil berømme det journalistiske arbeidet som gjøres hver uke gjennom hele sesongen, avslutter Møller.