TV-kaos og rekorddyre kamper

Når du betaler premium pris for premium kanaler, forventer du i det minste premium service. Ikke et kaotisk landskap med aktører som delvis skyver kundene foran seg.

21. sep 2018 kl 13.32 Tore Hansen kopl4

Lik det eller ei, men TV-fotball har for lengst blitt big business. Det er inntektene fra salg av rettighetene som i hovedsak har gjort toppklubbene i Europa rikere de siste tiårene. Bare den britiske TV-avtalen er alene verdt nesten 50 milliarder kroner for tre år.

Kontrakten betyr at en Premier League kamp verdsettes til nesten 100 millioner kroner. Vi vet alle hvem som må betale mye av kosten for gildet.

Hva en TV-pakke skal koste kan vi diskutere herfra til evigheten. I bunn for alt TV-kanalene forventer vi imidlertid god og tydelig informasjon hva pakken inneholder av turneringer og kamper, samt enkel oversikt over prisene.

Dette er et minimum når store aktører skal forvalte milliard-kontakter. I tillegg er det heller ikke mye å forlange forutsigbarhet i forhold til endringer.

Kampen om kundeservice

De siste dagene har vist at det norske markedet ikke fungerer slik i dag. Den viktigste kampen tirsdag hadde mange med kundeservice. Mange satt og chattet med store distributører helt frem til avspark.

Tirsdag 19. september lå alt til rette for et spennende oppgjør på Anfield mellom Liverpool og PSG. Dette var kampen alle ville se.

Normalt vet vi hvem som sender hva – samt om man har tilgang til kampen i pakken sin.

TV2 valgte denne dagen som premiere for sin nye kanal «TV2 Sport 1». Hvem hadde denne inne? Ville den komme inn i løpet av dagen?

Våre undersøkelser viser også at det aldri har kostet mer hvis vi supportere skal ha tilgang til å se favorittlaget i aksjon.

I sum ser vi et bilde av et marked som skyver kundene foran seg i en kommersiell boksekamp hvor det hele tiden kommer uventede slag både fra høyre og venstre.

Dette har skjedd før og nå skjer det altså igjen. I bunn ligger det en skremmende og ubehagelig oppfatning av at vi fotballfolk betaler hva som helst for å se laget vårt i aksjon og at dette unyttes for det det er verdt

TV2 leverer et topp redaksjonelt produkt

Redaksjonen brukte en hel arbeidsdag for å sjekke med alle de store distributørene. Og fortsatt satt vi ikke med alle svarene da avspark ble tatt. Store aktører visste rett og slett ikke om de kom til å vise kampen, men opplyste at de forhandlet med TV2.

Mindre aktører hadde rett og slett ikke svar å gi. De pekte på at det var skjedd mye på kort tid. Kaos var ordet som satt ytterst på tungespissen og det satte lojaliteten til alle fotballelskere på en meget sterk prøve.

Det er synd fordi redaksjonelt leverer TV2 et topp produkt med innsiktsfulle studio-sendinger, analyser, reportasjer og erfarne kommentatorer. I høst har kanalen vist enda enda mer tilstedeværelse ved å sende den meget dyktige Ingrid Halstensen ut i felten.

Bransjen må rydde opp

Tirsdag ble en kaosdag i TV-markedet vi håper aldri skjer igjen. Det var en uryddig øvelse og krevende og forholde seg til som kunde, og supporterklubben har aldri mottatt flere henvendelser på en enkeltsak før.

Det står helt klart ikke i stil til hva man kan forvente fra seriøse aktører.

Dette har skjedd før og nå skjer det altså igjen. I bunn ligger det en skremmende og ubehagelig oppfatning av at vi fotballfolk betaler hva som helst for å se laget vårt i aksjon og at dette unyttes for det det er verdt.

Nå må bransjen gå i seg selv og rydde opp – slik at de leverer tydelig og troverdig informasjon både om endringer og priser, slik at vi slipper å gjennomgå en slik øvelse igjen.

Da det først ble kjent at TV 2 skulle vise Champions League denne sesongen var det samtidig en gladnyhet at kampene ville bli vist på «en åpen kanal». De har muligens sine ord i behold, men jeg tror ikke den allmenne TV-seer oppfatter en kanal som under halvparten har som «åpen kanal».

TV2 sendte i etterkant ut en pressemelding om «Suksess for TV2 Sumo» og at «mange registrerte seg inn mot kampen i går». Reaksjonene som kom til supporterklubben før og etter tirsdagens oppgjør tyder på at «suksessen» kom med en betydelig ryggsekk.

Budskapet er tydeligvis at det alltid finnes en ny pakke å kjøpe for oss som ikke kan leve uten.

Fotball er kanskje ikke for alle lenger. Men alle må få vite hva det koster og hvem som sender!

Har du innspill til journalisten?
[email protected]