Liverpool inngår samarbeid med Google, skal blant annet brukes til å tette gapet mellom damene og herrene

AI (kunstig intelligens) er en sentral del av Liverpools nye partnerskap.

Liverpool FC har annonsert et samarbeid med Google hvor Google Pixel blir klubbens offisielle mobiltelefonpartner.

Google har også kunngjort et partnerskap med Arsenal.

Planen er å bruke kunstig intelligens (AI) til å føre klubben og fansen tettere.

Blant annet vil det produseres eksklusivt innhold, og man vil bruke Googles AI-kamerafunksjoner til å bygge og forsterke kampopplevelsen på både Anfield og Prenton Park.

Gjøre Liverpool-damene mer synlige

En del av målet med dette eksklusive nye innholdet er blant annet å bidra til å redusere synlighetsgapet mellom herre- og kvinnefotballen, inspirere flere jenter og kvinner til å engasjere seg i fotballen og bringe sporten videre.

Startet på samarbeidet vil være Liverpools første dedikerte kvinnefotball-show. Dette skal gå på YouTube og ta fansen med bak kulissene og livet i Super League.

YouTube er som kjent en Google-plattform.

Liverpool vil også støtte Pixel FC med eksklusiv tilgang, opplæring, verktøy og investeringer. Det beskrives som et banebrytende kollektiv av dedikerte innholdsskapere og programledere innen kvinnefotball.

Mer innhold

Det kommer også en ny serie som heter «Pitchside, Presented by Pixel». Her vil det bli servert unikt innhold fra sidelinja, filmet med Google Pixel-telefoner.

Liverpool verdens nest sterkeste fotballmerkevare

Liverpool verdens nest sterkeste fotballmerkevare

Solid merkevare, blant de fem meste verdifulle og i tet på bærekraft.

– Mye av det vi gjør på tour handler om det som skjer utenfor banen

– Mye av det vi gjør på tour handler om det som skjer utenfor banen

Billy Hogan har mye mer enn fotball i tankene når det er preseason.

– Vi gleder oss til å se hvordan vi i løpet av partnerskapet vil jobbe sammen for å gi fansen av herre- og damelagene  eksklusivt innhold og opplevelser som tar dem nærmere spillet de elsker, sier Liverpools kommersielle direktør Ben Latty.

Eileen Mannion i Google UK sier: 

– Vi er henrykte over å samarbeide med Liverpool Football Club. Som deres offisielle mobilpartner, vil Pixel bruke sitt legendariske AI-drevne kamera til å forbedre kampopplevelsen, bringe fansen nærmere spillet de elsker og hjelpe dem med å fange alle følelsene i fotballen.

– Vi kommer også til å samarbeide med LFC for å tette synglighetsgapet for kvinnefotballen, å levere i vår forpliktelse om å gjøre fotball mer tilgjengelig og rettferdig for alle fans.