«Billettsvindlere stjal den store Champions League-drømmen vår»

Roy Nordanger og Terje Hoem fra Molde innser at de aldri kommer til å få se Liverpool i aksjon på Estadio Metropolitano i Madrid lørdag. De er trolig lurt av en billettselger fra Vestlandet.

I dag setter Roy og Terje seg på flyet til Madrid. Uten kampebilletter. De mener seg lurt for flere tusen kroner av det de mener er en notorisk billettsvindler. Supporterklubben kjenner hans identitet og sitter på flere lignende historier om folk som har kjøpt billetter eller turpakker fra samme mann og føler seg lurt på samme måte denne sesongen.

I går fortalte vi historien om Alta-mannen som har solgt flere titalls billetter til supportere over hele Norge, uten å levere. Han har trolig svindlet for flere hundre tusen kroner. I dag kan vi fortelle historien om to røde fra Molde som lenge trodde de skulle sitte ringside lørdag kveld i Madrid.

Drømmen om å se Liverpool løfte bøtte nummer seks har i stedet blitt et sant mareritt. I dag ankommer de Madrid mange tusen kroner fattigere, uten kampbillett og uten forhåpninger om å få tak i billetter heller.

– Men vi vil ha mest oss festen og stemningen der nede, derfor reiser vi likevel, sier Roy til Liverpool.no.

Ikke la deg lure av ansiktsløse og ukjente billettselgere. Altfor ofte blir folk svindlet og lurt – problemet er dessuten økende.
Følgende dokumentasjon (63 sider) er oversendt oss i denne konkret saken:

1. Kopi av politianmeldelse
2. Kopi av brev til billettselger med krav om erstatning
3. Kopi av forliksklage
4. Kopi av brev sendt til UEFAs Tickets Customer Service
5. Kopi av svar fra UEFAs Tickets Customer Service
6. Utskrift av alle chatmeldinger, sms og betalingstransaksjoner.
7. Kopi utlegg på fly og overnatting i Madrid.

På spørsmål svarer Roy Nordanger at det ikke finnes mer dokumentasjon på kommunikasjon mellom partene, bortsett fra et par telefonsamtaler.

FINN.NO:
FINN.NO:  Den første kontakten med selgerne ble gjort via Finn.no.

Slik oppsto kontakten

Første kontakt mellom moldemennene og selger skjer 15. mai klokken 21:57 hvor de ber om mer info på en annonse på Finn.no hvor to finalebilletter er lagt ut for salg.

Etter en del meldinger frem og tilbake ble de dagen etter enige om en pris på kr 10.000 per billett. Altså en relativt lav pris i forhold til hva tilsvarende billetter ble annonsert og solgt for. I utgangspunktet ønsket selger kr 40.000 for begge, men de får forhandlet ned prisen til totalt kr 20.000 for to billetter. Roy sier til Liverpool.no at de var meget skeptiske i og med at markedsprisen på det tidspunkt for kategori 1 billetter var rundt kr 50.000 per stk. Likevel bestemte de seg for å gå i dialog.

– Vi forstod begge at dette kunne være risikosport og ønsket derfor ikke å betale 100% før billettene var mottatt. Billettene ble opplyst kjøpt via den såkalte «UEFA-ballotten» - altså trekningen alle kan være med på. Selger ville ha et raskt oppgjør. Det var forklaringen på at han gikk ned i pris. Etter litt frem og tilbake valgte vi å hoppe på tilbudet.

Dealen ble til slutt 50% av pengene med en gang og resten etter billettene var mottatt, sendt i oppkrav til Molde. Samme ettermiddag, altså den 16. mai, vippset begge kr 5000,- hver til vestlendingen. Totalt overførte de altså til sammen kr 10.000.

Avtalen var deretter at billettene skulle sendes senest onsdag 22. mai fordi billettselger var på jobb og fikk ikke til å sende før. «Den e grei! Kjempe greier. Fikse det før 22 ja.», svarer selger på vipps etter pengene er mottatt.

ETTERLYSER:
ETTERLYSER:  Roy prøvde forgjeves å få vite hvor billettene var.

«Billettene har kommet bort!»

Var det underveis ingen varsellamper som ringte verken i forhold til pris eller hvordan alt det praktiske rundt leveringen skulle skje?

– Klart. Spesielt rundt dette med selve leveringen av billettene gjorde at vi etter hvert ble mistenksomme. Det dukket blant annet opp en ny person i saken, som vi raskt forstod var hovedmannen. Altså ikke den personen som angivelig hadde annonsen på Finn.no, men som vi forstod var «billettselgeren» av de to. Muligens samme person vi hadde kommunisert med hele veien? Vi forstod for eksempel ikke hvorfor billettene bare kunne sendes oss med en gang?

Onsdag 22. mai er en kritisk dag for Roy og Terje. Da skulle billettene etter avtalen sendes, og da kom det første virkelig røde flagget. Klokken 11:23 går en SMS fra Terje til selger: «kunne du ringt?» Svaret kommer klokken 14:35 via Vipps: «Hoi! Sende de i dag ja! Gir lyd når det er gjort».

På kvelden, klokken 20:06, spør Roy via Vipps: «Hei… Har du sendingsnr? Tracking nr?» Ingen svar og han purrer klokken 20.50 på SMS: «Hei😊 Har du mulighet til å sende track nr som du lovet?». Selger svarer på SMS 15 minutter senere: «forsinka hjem, sende i kveld/morgen».

Torsdag 23. mai – dagen etter billettene skulle blitt sendt i oppkrav til Molde, kommer sjokkmeldingen. Klokken 15:08 kommer det først en SMS om at billettene blir sent i løpet av kvelden. Før en lang kontra-melding 19:37. I en lang SMS forklarer selger at han da har «mistet billettene».

Han tilbyr riktig pengene tilbake hvis de ønsker det? Roy svarer da at dette virker som «tynn suppe». De har jo bestilt fly og overnatting og ber på nytt om at billettene leveres som avtalt. Dette kravet gjentas i en telefonsamtale på 11 minutter samme kveld. Det ble en nokså opphetet samtale hvor både Roy, Terje og billettselger deltok.

UNNSKYLDNINGER:
UNNSKYLDNINGER:  Selgeren prøver å si at billettene er mistet. Det er langt ifra første gang han melder akkurat det, blir vi fortalt fra andre som har opplevd det samme.

Alarmbjellene ringer for alvor

Alle alarmbjeller ringer nå for alvor, og etter grundigere undersøkelser finner de blant annet selgerens twitterkonto.

– Da kunne vi raskt slå fast at han opererte på svartebørsen og hadde solgt Liverpoolbilletter over tid. Slike fyrer mister ikke plutselig billettene. Ikke til en finale i Champions League!

Dagen etter letes det fortsatt etter billettene. Selger forslår deretter på telefon at han skal forsøke å skaffe nye via en kontakt i Liverpool, som har hjulpet ham tidligere og som skylder han en billett. Samtalen varer i seks minutter og avsluttes med at selger påtar seg å dekke alle utlegg for nye billetter.

Den 25. mai var de lovet en oppdatering. Det skjer ikke. Nå er det kaotisk og mye frem og tilbake. – Vi spurte flere gang om bekreftelse fra UEFA på at selger faktisk hadde fått tildelt billettene. Det kom aldri svar. I stedet tok vi selv kontakt med UEFA og mailen som kom noen dager senere var nedslående:

Thank you for your providing the information and for reporting this misconduct to us. Unfortunately, we were not able to retrieve tickets or orders associated to (navn slettet, red anmerk) and (navn slettet, red anmerk). It could be that these persons used different names to obtain the tickets through the UEFA ballot. Another possibility would be that they are trying to sell counterfeited tickets.

Due to the above mentioned circumstances, we might not be able to take legal action against these 2 persons, but we will still report this to our Legal department. You did the right thing by reporting them to the police in Norway and we hope that they will be able to help you.

Best regards,

UEFA Ticketing Customer Service»


På samme vis er også Liverpool FC kontaktet. De svarer blant annet:

Liverpool FC thoroughly investigates all allegations of ticket touting, since this act is illegal in the UK.

We have a dedicated Ticketing Investigation Team who, in the event we receive any evidence that ticket touting has taken place, look into the matter and take any action where necessary.

As a result of the above, since you were able to provide us with evidence of alleged ticket touting, I have forwarded this across to our team to look into.

«Ren svindel!»

Når vi snakker med Roy før avgang fra Molde torsdag er han ikke i tvil om dette er renspikka svindel.

– Vi tror billettene som ble solgt på Finn.no aldri har eksistert. Billettene har blitt solgt oss uten at det på noe tidspunkt var meningen om at de skulle leveres oss. Vi står nå frem for å advare andre supportere. Vi vet at flere er rammet av tilsvarende saker.

Hva tror dere skjer videre i saken?
– Vi la ut noen kommentarer i går kveld på et par Liverpool-grupper på Facebook og jeg mottok mange PM-er fra med-supportere som har opplevd nøyaktig det samme. Derfor tror vi også omfanget er stort og vi håper politiet prioriterer anmeldelsen vår slik at denne personen blir stoppet en gang for alle.

Siste kontakt med selger var på SMS den 26. mai klokken 15.00. Til tross for tilbud om tilbakebetaling har det ikke kommet en krone. Saken er nå politianmeldt.

Vi har bedt billettselgeren om tilsvar i denne saken.

Har du mer info om saken?

Hvis du har tips i denne saken, eller lignende saker, så vennligst kontakt oss på [email protected]