Stormfullt årsmøte

En trist kveld for Liverpool FC, mente David Moores. Men noe annet var ikke å forvente etter et skuffende år. Formannen og styret har full tillit til Gerard Houllier. Mange kritiske innlegg fra de fremmøtte.

Etter et svært skuffende fotballår ble det ikke overraskende rettet mye skarp kritikk mot styret og manager da Liverpool Football Club avholdt årsmøte. Formann David Moores (eier ca 51 % av aksjene) mente det var en trist kveld for klubben, men at man ikke kunne tro noe annet siden det forventes mer av Liverpool FC. Videre påpekte Moores at han vurderer sin egen stilling dersom tingenes tilstand ikke bedres. Han velger å gjøre det som er det beste for klubben. Men både formannen og styret har fortsatt full tillit til manager Gerard Houllier. Det har også lenge pågått en konflikt mellom Moores og Steve Morgan (den enkeltpersonen med nest flest aksjer i klubben og uten plass i styret). Morgan har flere ganger ønsket å spytte penger inn i klubben, men David Moores har hver gang takket nei. David Moores ønsker nå å begrave stridsøksa, enten det betyr at han nå må selge noen av aksjene eller selge til en ny Abramovich, så vil han gjøre det.

Gerard Houllier holdt også sin tale og gjorde det helt klart at ingen nye spillere vil ble hentet inn i januar fordi han har tillit til de spillerne han allerede har. De eneste forsterkningene vi får er de spillerne som returnerer fra skade. Han regner med at alle vil være tilbake innen tre-fire uker. Uansett ligaplasseringen denne sesongen trodde manageren at Michael Owen kommer til å skrive ny kontrakt med klubben. Målet fremover er å begynne å spille mer stabilt og vinne kamper. Spillerne han handlet inn i 2002 må nå for alvor begynne å levere varene (Cheyrou, Diao, Diouf). Dessuten blir det en stor utfordring å klare å komme blant de fire beste i ligaen og gjøre det godt i de to cupene man fortsatt er med i. Såpass spennende utfordringer mener Houllier det er at han knapt kan vente med å komme i gang.

Gerard Houllier hadde satt opp en liste med fire punkter som han mente var vesentlige for Liverpool Football Club.

* Vision – klubben må oppnå det å bli beundret og elsket. Målet er å bli blant de 10 beste klubbene i Europa.

* Mission – oppgave å bringe lykke og stolthet til supportere og ansatte. Hele kollektivet er ansvarlig for oppførselen man bringer utad.

* 3-års plan – målet er å holde dagens basis inntakt, men det er fortsatt behov for å styrke stallen. Det vil bli gjort med færre kjøp, kvalitetsfylte sådanne. Spillerne som hentes inn må være de rette for klubben. De må vise lidenskap og motivasjon. To spillere man har vært interessert i har ikke vist dette. En av disse spiller nå i Premier League, mens den andre skal spille i Skottland fra neste sesong.

* Style of play – måten å spille og fremstå på.

Chief Excecutive Rick Parry avslørte at det vil bli tatt en avgjørelse i løpet av januar om det blir tur til USA under pre-season til sommeren. Samtidig kunne han bekrefte at klubben har £9M utestående fra diverse klubber etter salg av spillere, men Leeds United er overraskende nok ikke blant disse (kjøpte Matteo, Fowler og Barmby fra Liverpool).

Salen hadde også mulighet til å komme med innlegg, og mange av disse var kritiske. Mange mente at det som har blitt vist ikke er godt nok. Man manglet også både følelse og lidenskap, ble det sagt, og man produserer altfor få egne spillere. Ønsket bør være å få fram flere spillere fra akademiet istedenfor å kjøpe dyre utenlandske spillere som ikke slår til. Styret har et ansvar for å gjøre alt for å rette opp dette og få skuta på retta kjøl igjen.