Stille på sosiale medier - både hos oss og i England

Fotball-England boikotter sosiale medier denne helgen, og supporterklubben blir med.

30. apr 2021 kl 12.20Mari Lunde@mareylunde

Fra og med fredag klokken 16.00 vil det bli stille på sosiale medier i hele fotball-England. Dette er en del av kampen mot rasisme og hets på nett. Boikotten vil gjennomføres hele helgen, og avsluttes ved midnatt mandag 3. mai.

I utgangspunktet omfattet boikotten store fotballaktører som fotballforbundet, Premier League og Women’s Super League, men også medier og supportersider vil delta i boikotten. Torsdag ble det klart at også UEFA henger seg på boikotten og dermed har kampanjen strukket seg utenfor Englands landegrenser.

LFCSCN ønsker også å støtte kampanjen, og derfor vil det ikke postes på vår Facebook-, Instagram- eller Twitter-konto denne helgen.

– Vi har alle sett det, og vi har alle scrollet videre. Hat, rasisme, trolling og personlig hets florerer dessverre ofte i kommentarfeltene. Det har pågått for lenge, og det blir gjort for lite med det. Derfor ønsker vi en slik kampanje velkommen og støtter selvsagt de som går i bresjen mot hetsingen på nettet, sier daglig leder i supporterklubben, Tore Hansen.

– Hatet i samfunnet danner også holdninger folk tar med seg inn på tribunene dessverre. Derfor er slike kampanjer svært viktig for det holdningsskapende arbeidet i og rundt fotball.

Liverpools kampanje mot netthets

I forbindelse med boikotten har Liverpool FC lansert en kampanje mot netthets med slagordet «Stop the Hate, Stand Up, Report It» («Stopp hatet, si ifra, rapporter det»). De ber supportere om å rapportere rasisme, hat og hets de ser på internett, direkte til klubben og den relevante sosiale medier-plattformen. Klubben har lansert et system for rapportering som er tilgjengelig her. Hendelser som blir rapportert vil bli undersøkt og sendt videre til de relevante myndighetene som vil behandle saken.

RAPPORTER: I en ny kampanje fra Liverpool FC oppfordrer klubben til å rapportere netthets og rasisme.

RAPPORTER: I en ny kampanje fra Liverpool FC oppfordrer klubben til å rapportere netthets og rasisme.

«Liverpool Football Club har en så rik arv, takket være mangfoldet av talentfulle spillere som har spilt for klubben gjennom årene, som har gjort det mulig for oss å oppnå stor suksess», sier Liverpool FCs daglige leder, Billy Hogan, i en uttalelse til klubbens hjemmeside. «Vi har vært heldige som klubb som har sett noen av de største spillerne fra alle verdenshjørner, forskjellige nasjonaliteter, etnisiteter og kulturer ta på seg en Liverpool-trøye.»

«Til tross for dette er dessverre våre spillere og fotballspillere over hele verden mottakere av forferdelig hets, som ikke bare berører dem personlig, men alle rundt dem.»

«Vi trenger alle å lede mot forandring sammen ved å si ifra om hets når vi ser det og iverksette tiltak ved å rapportere det. Dette, sammen med større konsekvenser for de ansvarlige, vil bidra til å kjempe for nulltoleranse.»

Voldsom økning i rasisme mot spillere på sosiale medier

«Boikotten viser at engelsk fotball går sammen for å understreke at selskapene bak sosiale medier må gjøre mer for å hindre hets på nett, samtidig som vi vil få frem viktigheten av å gi folk lærdom i kampen mot diskriminering», skrev aktørene i en pressemelding da kampanjen ble bekreftet.

I senere tid har man sett en økning i antall hetsende meldinger sendt til fotballspillere. Nylig ble Naby Keita og Trent Alexander-Arnold utsatt for rasistisk hetspå Instagram etter bortekampen mot Madrid. De føyer seg inn i en lang rekke Premier League-spillere som blir møtt med blant annet ape-emojier og rasistiske skjellsord på sosiale medier. Fotballmyndighetene mener at selskapene ikke gjør nok for å forhindre at hets forekommer på deres plattformer.

Manchester United har foretatt en undersøkelse om rasisme og hets som forekommer på sosiale medier, fra september 2019 til februar 2021.

Analysen fant at siden september 2019 frem til nå har det vært en økning på 350% av hets rettet mot klubbens spillere. De kategoriserte hvert hetsende innlegg, og fant at 86% av disse var rasistiske. 8% var homofobiske eller transfobiske.

Verst var det i januar 2021 da de registrerte over 400 hetsende meldinger mot sine spillere. De fleste rasistiske innleggene inneholdt n-ordet, eller emojier med rasistiske intensjoner, som for eksempel ape-emojien.

«Premier League og klubbene våre står sammen med fotballen om boikotten for å fremheve behovet for at sosiale medie-selskaper gjør mer for å eliminere rasehat», sa Premier League-sjef Richard Masters i følge the Athletic. «Vi vil fortsette å utfordre selskapene og ønsker å se betydelige forbedringer i deres policyer og prosesser for å takle diskriminerende hets på sine plattformer.»

NO ROOM: Diogo Jota med en melding mot rasisme på skjorteermet.

NO ROOM: Diogo Jota med en melding mot rasisme på skjorteermet.

Fotball-England slår dermed følge med Arsenal-legende Thierry Henry. Henry annonserte for en måneds tid siden at han ville ta et steg vekk fra sosiale medier på grunn av anonym netthets og rasisme.

«Fra og med i morgen vil jeg fjerne meg selv fra sosiale medier frem til makthaverne er i stand til å regulere plattformene sine med samme kraft og voldsomhet som de gjør for øyeblikket når du krenker opphavsretten», skrev Henry.

«Det store volumet av rasisme, mobbing og  mental tortur mot individer er for giftig til å ignorere. Noen MÅ stilles til ansvar.»

Liverpools kaptein, Jordan Henderson, har også gått tydelig frem i kampen mot hets og mobbing på sosiale medier. I starten av april ga han fra seg sine kontoer på sosiale medier til organisasjonen Cybersmile Foundation, som er en veldedig organisasjon som jobber mot nettmobbing.

Twitter-svar

Twitter har kommet med et svar på den planlagte boikotten.

«Rasistisk oppførsel, hets og trakassering har absolutt ingen plass i vår tjeneste, og sammen med våre partnere i fotball fordømmer vi rasisme i alle dens former», skriver Twitter i en uttalelse. «Vi forplikter oss  til å sikre at fotballsamtalen på tjenesten vår er trygg for fans, spillere og alle som er involvert i fotballen.»

Selskapet skriver at siden starten på ligasesongen 12. september har det vært over 30 millioner tweets fra bruker i Storbritannia om fotball, og de har fjernet 7000 av dem for brudd å retningslinjene.

«Rasisme er en dyp samfunnsmessig og kompleks sak, og alle har en rolle å spille. Vi er forpliktet til å gjøre vår del og fortsetter å jobbe tett med partnere innen fotball, regjeringen og politiet, sammen med arbeidsgruppen som Kick It Out har satt sammen for å identifisere måter å takle dette problemet på kollektivt – både online og borte fra sosiale medier.»

KICK IT OUT: Mohamed Salah varmer opp i en «Kick racism out of football»-t-skjorte før en kamp mot Tottenham i mars 2019. Nå har fotball-England sett seg nødt til å gå ett skritt videre i kampen mot rasisme.

KICK IT OUT: Mohamed Salah varmer opp i en «Kick racism out of football»-t-skjorte før en kamp mot Tottenham i mars 2019. Nå har fotball-England sett seg nødt til å gå ett skritt videre i kampen mot rasisme.

Kommer med krav til Twitter- og Facebook-sjefene

Det er første gang fotball-England har gått sammen om å boikotte sosiale medier, men det er ikke første gang de har tatt til orde mot selskapene bak de største plattformene. I februar skrev FA et åpent brev til Facebook-sjef Mark Zuckerberg og Twitter-sjef Jack Dorsey. 

«De siste ukene har nivået av ondskapsfull, støtende hets fra brukere av deres tjenester rettet mot fotballspillere og dommere økt enda mer, og vi skriver til dere for å be om at dere av grunnleggende menneskelig anstendighet bruker kraften i deres globale systemer til å stanse dette.»

I brevet skrev det engelske fotballforbundet at det ofte brukes truende og ulovlig språk på sosiale medier og at det er på tide at selskapene gjør noe med det.

«Deres passivitet har gjort at anonyme gjerningsmenn tror de er utenfor rekkevidde. De kom også med en liste med ønsker for hvordan selskapene kan gjøre spillerne og supporternes opplevelse av sosiale medier bedre.

De vil at:

  • Meldinger og innlegg filtreres og eventuelt blokkeres før de sendes i tilfelle de inneholder rasistisk eller diskriminerende materiale.
  • Bruke robuste og raske tiltak for å fjerne hetsende materiale hvis det kommer i omløp.
  • Alle brukers bør være underlagt en forbedret bekreftelsesprosess som tillater nøyaktig identifikasjon av personen bak kontoen.
  • Plattformene bør raskt hjelpe etterforskningsmyndighetene med å identifisere opphavsmennene til ulovlig og diskriminerende materiale.

Brevet er blant annet signert av Premier League-sjef Richard Masters.

Noen dager tidligere hadde forbundet tatt kontakt med regjeringen. «Vi vil fortsette å gjøre alt vi kan for å kaste diskriminering ut av spillet, men vi ber regjeringen om å handle raskt og innføre passende lovgivning slik at dette misbruket får virkelige konsekvenser. Sosiale medier-selskaper må ta ansvar og handle for å forby hetsere fra deres plattformer, samle bevis som kan føre til rettsforfølgelse og sørge for å gjøre plattformene fri for denne typen avskyelig handlinger.»

Brevet hadde liten effekt, og nå tar altså fotballaktørene i England aksjonen ett steg videre. I forbindelse med aksjonen, gjentar FA kravene de kom med i februar.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]