Viaplay garanterer at de vil vise Premier League kommende sesong

Den økonomiske situasjonen for selskapet er dramatisk, og det har blitt spekulert på om de kan opprettholde satsingen på drama og sport.

Forrige uke rapporterte vi om den økonomiske situasjon i Viaplay, med påfølgende spekulasjoner om hvordan de kan bedre tallene.

Det hardt pressede selskapet gikk likevel langt i å garantere at de vil beholde flere av de dyreste sportsrettighetene.

«Ja, du vil selvfølgelig se Premier League på Viaplay til høsten», svarte sportssjef Kristian Oma i en e-post på spørsmål om høstens program.

Strømmetjenesten har allerede begynt med å selge ut, eller videreselge, produksjoner og rettigheter. NRK har blant annet kjøpt attraktiv dramaserie, men engelsk fotball vil de foreløpig fortsette med.

«Viaplay skal fortsette å tilby en av markedets sterkeste portefølje av prisvinnende dramaserier og noen av verdens mest attraktive sportsrettigheter. Vi har akkurat avsluttet en vill sesong, hvor vi har hatt til sammen 117 studiosendinger og en enorm tilstedeværelse i England.»

Krise i Viaplay kan ende med salg av sportsrettigheter

Krise i Viaplay kan ende med salg av sportsrettigheter

70 prosent av børsverdien er barbert vekk på få dager.

Svakere Premier League-salg enn Viaplay regnet med

Svakere Premier League-salg enn Viaplay regnet med

Viaplay-sjefen erkjenner at prisøkningen kom tidligere enn planlagt.

«Vi er superfornøyde med leveransen, og tross urolige tider står både fotball og sport kanonsterkt i Norge.»

Liverpool og Manchester United er de store klubbene

Til Dagsavisen sier professor ved NTNU, Harry Arne Solberg, ekspert på sport og økonomi, at det kun er et Premier League-salg som kan gjøre nytten for Viaplay.

– Mye av de sportsrettighetene Viaplay sitter på er billig. Det som er dyrt er Premier League. En rettighetshaver må belage seg på at det tar tid å få avkastning for en investering som Premier League.

– Den første sesongen må du bruke mye ressurser for å hente abonnenter fra den forrige rettighetshaveren, før du kan begynne å tjene penger på neste sesong. Viaplays utfordring er også at de ikke har en nyhetskanal å promotere sporten sin på, slik TV 2 har med Nyhetskanalen.

I tillegg trekker han frem det at ligaens to beste lag sist sesong, Manchester City og Arsenal, til tross for norske profiler som Erling Braut Haaland og Martin Ødegaard, er små her til lands sammenlignet med de som spiller i rødt.

SATSET STORT OG DYRT: Sport og drama er der Viaplay har lagt inn pengene, som i den kommende kongelige dramaserien Harald og Sonja.

SATSET STORT OG DYRT: Sport og drama er der Viaplay har lagt inn pengene, som i den kommende kongelige dramaserien Harald og Sonja.

– Det er ikke gitt at det er Manchester City-fans nok i Norge til at fotballsupporterne kjøper abonnement for å se Haaland spille. De store klubbene i Norge er fortsatt Manchester United og Liverpool - i antall medlemmer i supporterklubbene her.

Underskudd på over én milliard

Seks sesonger med Mohamed Salah, Jürgen Klopp & Co var det Viaplay originalt kjøpte.

Underskuddet i første halvår var på rundt 600 millioner svenske kroner. 

Dette forklarer med lavere vekst i nye Viaplay-abonnenter, dårligere Premier League-salg enn budsjettert, et kjøligere reklamemarked for TV og radio, februarlanseringen i USA og Canada og det generelt høyere kostnadsnivået.

For de norske seerne ble resultatet at Viaplay økte Premier League-prisen i januar, midt i forrige sesong.

Viaplay startet i disse dager med en påkostet egenproduksjon. En dramaserie om kjærligheten til Kong Harald og Dronning Sonja. Den forventes i 2025. 

I denne satsingen ligger et mål om å lage 70 originalserier i året.