Regelendring rundt sponsoravtaler har ført til splittelse blant Premier League-klubbene

Premier League innfører strengere straffer for tukling med sponsoravtaler.

The Times skriver at et flertall av Premier League-klubbene har blitt enige om å innføre strengere sanksjoner for klubber som får til gode sponsoravtaler eller spillerkjøp med parter som har en tilknytning til klubbenes eiere. Det har ikke falt i god jord hos mindretallet av klubbene. 

«De reviderte reglene, som førte til en splittelse i ligaen i februar, er mye strengere, og tar sikte på å blokkere klubber fra å omgå det økonomiske regelverket ved å få gunstige avtaler gjennom for eksempel sponsorer som er tilknyttet eierne, eller ved å hente en spiller på billigsalg fra en annen klubb i eiernes portefølje», skriver avisens Martyn Ziegler. 

Klubbene kan nå bli straffet dersom de ikke forsikrer seg om at avtaler de gjør er til en fornuftig markedsverdi. Det er ingen forhåndsbestemt straff for brudd på reglene, så her kan både økonomisk og sportslig straff være aktuelt.

De statseide klubbene Manchester City og Newcastle United skal ha vært blant de seks klubbene som stemte mot regelendringen. Tolv klubber stemte for, mens to avsto fra å stemme. Ziegler skriver at enkelte klubber ble rasende etter avstemningen og antydet at det vitnet om en liga med dyp splittelse mellom medlemmene. 

Liverpool stemte for

Ziegler skriver at Liverpool var blant de tolv klubbene som stemte for regelendringen. Det samme var Manchester United, Arsenal og Tottenham. Felles for de klubbene er at de har blitt forbigått av Manchester City når det kommer til kommersielle inntekter. Klubben som ble kjøpt opp av Sheikh Mansour i 2008 har på 15 år økt de kommersielle inntektene fra 25 millioner pund i året til 341 millioner pund i forrige regnskapsår. 

Det er en økning på 13,6 ganger. Liverpool sine tilsvarende inntekter har femdoblet seg i samme periode, til 272 millioner pund i forrige regnskapsår. Manchester United har en tilsvarende økning, til 303 millioner pund. 

I regnskapsåret 2022/23 var det kun Barcelona og Real Madrid som rapporterte høyere kommersielle inntekter enn Manchester City, som hos Premier League er under tiltale for blant annet å ha overrapportert sponsorinntekter. Klubben mener de har bevis for at anklagene, totalt 115 i tallet, er grunnløse. 

Liverpools kommersielle inntekter økte i fjor til rekordhøye 272 millioner, blant annet takket være nye sponsoravtaler med Peloton og Google Pixel. Vi kan forvente at de inntektene vil fortsette å stige fremover, spesielt ettersom klubben nå er tilbake og kjemper i toppen av tabellen og på flere fronter. 

Mens andre klubber skjelver av PSR, kan Liverpool slappe av

Mens andre klubber skjelver av PSR, kan Liverpool slappe av

I en fotballverden med poengtrekk, 115 anklager og uansvarlig pengebruk driftes Liverpool FC på en bærekraftig måte økonomisk og sportslig.

Kommentar 29.feb 19:05
Hevder Hughes allerede har bestemt seg for hvor han skal jobbe neste sesong

Liverpool er interessert: Hevder Hughes allerede har bestemt seg for hvor han skal jobbe neste sesong

Richard Hughes, som skal være en venn av Michael Edwards, blir spennende å følge med på i tiden fremover.