Stor økning i interessen for Liverpool på sosiale medier

Ingen Premier League-klubber kan måle seg med de røde i 2023/24-sesongen.

I slutten av mai la Liverpool.no ut en artikkel om flere Liverpool-tall på sosiale medier gjennom 2023/24-sesongen. Nå har klubben selv kommet ut med flere statistikker som viser en vanvittig utvikling på følgerbasen til klubben det siste året.

Det første, og kanskje viktigste punktet, er at Liverpool Football Club var den mest mest populære Premier League-klubben på sosiale medier, ifølge Blinkfire Statistics. Det er litt spesielt med tanke på at erkerivalene Manchester United har klart flere følgere enn de røde på blant annet Twitter/X og Instagram, som er to av de største plattformene i bransjen.

Liverpool FCS tall endte på over 1,5 milliarder «engagements» (likes, kommentarer, retweets og så videre), og totalt 11,9 milliarder visninger gjennom sine sosiale mediekanaler.

En av grunnene til det er at klubben nylig nådde 10 millioner følgere på YouTube-kanalen sin LiverpoolFC, som den første Premier League-klubben til å nå den milepælen.

«Klubben har hatt en imponerende 39 prosents økning i ’engagements’ fra forrige sesong, noe som viser den utrolige globale veksten og hvor bra det kreative innholdet har vært», skriver LFC.

Denne videoen, i anledning «World Earth Month», var en av flere videoer som gikk sin seiersgang på sosiale medier i løpet av sesongen:

415 millioner seere

Drew Crisp, som er visepresident for Liverpools digitalt innhold, er svært fornøyd med utviklingen i løpet av det siste året.

– Sosiale medier pågår uavbrutt, så å oppnå dette nivået av engasjement på tvers av vår følgerbase viser kvaliteten på innholdet vi har publisert. Vår strategi har vært å øke engasjement og vekst av følgere i et svært konkurransepreget område.

– Det krever en enorm laginnsats, som igjen har gitt mye bra innhold til vår globale fanbase. Denne sesongen har vi også introdusert to nye kanaler i Threads og WhatsApp. Jeg er veldig stolt av vårt utrettelige arbeid, for dette er ingen enkel oppgave, sier Crisp.

Liverpool FC har også publisert flere statistikker fra 2023/24-sesongen:

- 61 prosent av de 1,5 milliardene «engagements» kom på Instagram.

- Klubben har 186 millioner følgere på tvers av alle plattformer.

- 415 millioner seere fulgte Liverpools kamper fra august 2023 til mars 2024.

Dette er Arne Slot-studenten som nå linkes til Anfield

Dette er Arne Slot-studenten som nå linkes til Anfield

Yankuba Minteh kan overraskende bli tilgjengelig på overgangsmarkedet i sommer.

Innsikt 08.jun 11:46
Lite sannsynlig at Anfield vil utvides ytterligere i fremtiden

Lite sannsynlig at Anfield vil utvides ytterligere i fremtiden

Liverpools historiske stadion vil huse 61 000 tilskuere fra og med neste sesong.