Liverpool innstiller billettsalget etter cyberangrep
Onsdag kom det rapporter om frustrerte supportere som ville kjøpe kampbilletter, og salget torsdag måtte stanses.
Onsdag åpnet billettsalget for den første halvdelen av Premier League-hjemmekamper, men etter kort tid måtte Liverpool stanse salget etter det ble beskrevet som «et alvorlig teknisk problem med billettsystemet».
Dette salget var åpent for medlemmer som hadde gått på 13 eller flere hjemmekamper sist sesong. Planen om å gjenåpne salget ble skrotet.
«Liverpool Football Club ønsker å beklage til alle supportere som opplevde problemer under formiddagens salg. Et alvorlig teknisk problem med billettsystemet har blitt identifisert og vi har ikke noe annet valg enn å stanse dagens billettsalg», var kunngjøringen onsdag.
Torsdag skulle et nytt salg ha åpnet, men det måtte også utgå.
«Vi vil fortsette å jobbe med supportergruppene våre for å forbedre salgsprosessene og systemene og vi vil vurdere alle alternativer som til slutt vil gi fansen den opplevelsen de fortjener», skriver Liverpool billettavdeling i e-post til rammede supportere.
Digitalt angrep av det sofistikerte slaget
Sammen ble beklagelsen klubben har sendt ut til dem som ble påvirket, forklares det hele med et «vedvarende, sofistikert bot-angrep».
Cyberangrepet skal ha vært ulikt det de har erfart tidligere.
Nå etterforskes det hvordan dette har skjedd, og hvorfor. Det er ikke kjent om målet var å forsake kaos, eller å skaffe seg billetter på en uredelig måte.
Systemet drives av en tredjepart som nå vil iverksette ekstra sikkerhetstiltak, før Liverpool kunngjør en dato for når salget trygt kan åpnes igjen i løpet av de kommende ukene.
De røde tar likevel på seg ansvaret:
«Dette er enormt skuffende og frustrerende, ettersom vi har gjort en rekke betydelige forbedringer i vår leverandørs billettsystem for å prøve å forhindre denne typen nettkriminalitet».
«Vi beklager at vi ikke har klart å forhindre uakseptabel svindelaktivitet som har rammet våre ekte og verdsatte supportere».