Viaplay:– Vi har ikke planer om ytterligere prisjusteringer nå

Viaplay svarer på spørsmål etter mange og kraftige reaksjoner på prisjusteringen midt i sesongen.

Det vakte kraftige reaksjoner blant supporterklubbens medlemmer da Viaplay før helgen gikk ut og varslet en prisoppgang på 100 kroner i måneden for å få tilgang til Premier League-fotball fra England. 

Viaplay har valgt å øke prisen på pakken Viaplay Total fra 649 kroner til 749 kroner i måneden.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg, og flere Liverpool-supportere har mailet supporterklubben og varslet om at de enten har sagt opp, eller å kommer til å si opp sitt Viaplay-abonnement.

Aftenposten har regnet på det, og funnet ut at Viaplay har råd til å miste 13,5% av sine norske kunder før de taper penger på prisjusteringen på 100 kroner i måneden.

Liverpool.no kontaktet Fredrik Olimb, Head of PR and Communications Norway i Viaplay Group, for å høre om han har opplevd like massive negative reaksjoner fra kundene som supporterklubben har fra sine medlemmer.

Mange av våre medlemmer sier nå klart fra til oss om at nok er nok, og sier de enten har sagt opp eller kommer til å si opp sitt Viaplay Total-abbomment. Har dere selv fått lignende reaksjoner, og har dere opplevd et skred av oppsigelser etter at dere gikk ut med prisøkningen?

– Av konkurransehensyn kommenterer vi aldri abonnementstall. Det er viktig å huske på at vi faktisk senket prisen på Premier League da vi overtok rettighetene, og i praksis vil prisen fremover være 50 kroner høyere enn det kunder betalte for ett år siden - før vi tok over, lyder svaret fra Olimb.

Det er imidlertid grunn til å påpeke at TV 2 også hadde Champions League inkludert i den samme pakken som Premier League den gangen. Inkludert var også La Liga, VM-kvalifisering, privatlandskamper og Nations League-kamper i prisen på 699 kroner. 

Champions League-pakken må nå kjøpes i tillegg til Premier League for Liverpools supportere, noe som gjør at totalen i dag er veldig mye høyere enn forrige sesong for røde som ønsker å se alle Liverpools kamper i Premier League, Champions League og de hjemlige cupene. 

Nå vil det koste 1148 kroner i måneden å ha Premier League, FA-cupen, ligacupen og Champions League rett inn i stua hjemme, med TV 2 Play og Viaplay.

Billigere å stoppe abonnementet i sommermånedene enn å tegne årsabonnement til gammel pris

Da TV 2 sendte Premier League kostet det altså til slutt 699 kroner i måneden å få tilgang via deres strømmetjeneste. Viaplay tok over rettighetene før denne sesongen. Da ble prisen satt til 649 kroner i måneden. Fremover blir summen nå altså 749 kroner, nesten 9000 kroner i året.

– Jeg vil minne om at vi har et årsabonnementet som er tilgjengelig fram til 15. mars. Det gjør at du kan ligge på det «gamle» prispunktet til godt ut i 2023/2024-sesongen, som igjen er en lavere sum enn det PL-kunder betalte i 2021/2022-sesongen, sier Olimb.

Enkelte av supporterklubbens medlemmer påpeker imidlertid at en slik løsning med et årsabonnement blir dyrere enn å stoppe abonnementet i sommermånedene, mens det ikke spilles Premier League-fotball, slik mange supportere gjør hver sommer.

Norske kunder betaler betydelig mer enn supportere i nabolandene

Viaplay Group er et internasjonalt selskap med hovedkvarter i Sverige. VG har sett på hva et totalabonnement koster i de nordiske landene, og har funnet store prisforskjeller. I Norge koster det 749 kroner, mens det omregnet til norske kroner koster 522 kroner i Sverige, 647 kroner i Danmark hvor også Champions League inngår i Viaplay-pakken, og 430 kroner i Finalnd.

Medlemmer har også påpekt til supporterklubben at man i Sverige får se kampene på to enheter samtidig til denne prisen, mens man i Norge i så fall må betale for to abonnement, og da må ut med hele 1498 kroner i måneden.

Sammenligner man med Nederland, så er prisen på Viaplays totalpakke der bare 150 kroner i måneden.

– Vi må huske på at hvert land er et unikt marked, og innholdet vårt, lokale produksjoner, rettigheter, distribusjon, pakker og andre markedsforskjeller varierer stort - derfor er Viaplay tilgjengelig til forskjellig pris i forskjellige land, sier Olimb.

Mange av supporterklubbens medlemmer har også uttrykt frykt for at Viaplay kommer til å justere prisen ytterligere til sommeren, og også senere i avtaleperioden de har med Premier League, frem til 2028.

Kan norske Liverpool-supportere vente seg ytterligere prisøkninger foran neste sesong, eller eventuelt senere i avtaleperioden dere har med Premier League, eller er toppen nå nådd?

– Vi har ikke planer om ytterligere prisjusteringer nå, men hvis det blir endringer så vil vi kommunisere dette til kundene våre i god tid, lyder svaret fra Olimb på det spørsmålet.

STORE PRISFORSKJELLER: I Nederland tar Viaplay bare 150 kroner i måneden for fotballsendingene fra Premier League.

STORE PRISFORSKJELLER: I Nederland tar Viaplay bare 150 kroner i måneden for fotballsendingene fra Premier League.

Supporterunionen har fått svar på sitt åpne brev til Viaplay

Mandag gikk supporterunionen for Britisk Fotball ut og forlangte en forklaring fra Viaplay, etter å ha opplevd mye sinne og misnøye over prisjusteringen blant sine medlemmer. Supporterunionen har rundt 130 000 medlemmer fordelt på 55 medlemsklubber.

Den forklaringen har de nå fått:

– Kostnadene for sport i verdensklasse øker hele tiden, ikke bare for de faktiske rettighetene, men også for alt som går med til produksjon av direktesendinger i høy oppløsning og den tekniske infrastrukturen som fotballfans forventer i dag. Det samme gjelder utgiftene for å forvalte rettighetene gjennom publikumsvennlige studioformater, fremtredende eksperter og analyser, dyktige kommentatorer og en storsatsing på dybdeinnhold i form av sportsdokumentarer, skriver Kim Poder i Viaplay Group i sitt svar til Supporterunionen.

Mange av supporterklubbens medlemmer har uttalt til oss at de kun er interessert i abonnement på Premier League, og enkelte sier at de aller helst ønsker å abonnere kun på Liverpools kamper. Dette er ikke noe Poder og Viaplay Group åpner for.

– Vi tror at den beste seeropplevelsen oppnås ved å samle et fantastisk utvalg av filmer, serier, dokumentarer og flere av verdens beste sportsrettigheter på ett sted, og for å sikre - og bygge videre på - kvaliteten som leveres til seerne så ser vi oss nødt til å justere prisen. Det er aldri populært å øke prisen på et produkt, og aldri et godt tidspunkt, men ved å gjøre det nå så sikrer vi at vi også fremover kan levere fantastisk innhold for alle Viaplays kunder, skriver han i svaret til Supporterunionen.