Rød mote

Jacqui McAssey har fulgt kvinnelige fotballsupportere gjennom tre hele sesonger for å se hvordan de uttrykker seg gjennom klær og mote.

20. des 2017 kl 10.30 Arve Vassbotten

GIRLFANS
GIRLFANS  Det første Girlfans-magasinet ble lagd fra 2013/14-sesongen.

Jacqui McAssey er foreleser i motekommunikasjon og markedsføring på Liverpool John Moores University, men har de siste årene ved siden av jobbet med et «Girlfans»-prosjekt der hun gjennom bilder har dokumentert hvordan kvinnelige fans kler seg til kamp.

Prosjektet startet i hjembyen Liverpool i 2013/14-sesongen, og er siden blitt gjort på Everton-fans og Manchester City-fans.

– Mange ting skjedde på samme tid som ledet fram til Girlfans. I august 2013 var jeg på Anfield på sesongens første kamp, da vi vant 1–0 mot Stoke. Da la jeg merke til det store antallet jenter og damer som gikk på kamp. Jeg tok mange bilder uten å vite hva jeg skulle bruke de til, og det samme gjorde en fotografvenn av meg, Alex Hurst. Jeg gikk også i klubbutikken, uten at jeg egentlig likte noe av det som var der. Alt jeg fant var et skjerf, som jeg fortsatt har. Jeg så nok etter noe litt mer subtilt når det kom til design, men fant ikke noe. Jeg gjorde så litt research på hvor mange kvinner som går på kamper, og den gang var det 23 prosent. Jeg ble ganske sjokkert over at 1/4 av tilskuerne var kvinner, for når du ser på TV eller leser noe om fotball hører man sjelden noe fra et kvinnelig synspunkt, sier McAssey om hvordan prosjektet startet.

Mer synlig

– Min første innskytelse var å dra tilbake, ta flere bilder og da ikke bare ta bilder av folk i bevegelse, men stoppe dem. Ved å gi det ut på papir fikk vi gjenskapt følelsen av gamle fanziner. Så på den måten tvang man på en måte disse kvinnelige supporterne fram i lyset, fikk dem til å bli lagt merke til og komme inn i fotballkulturen og populærkulturen.

PYNTER SEG
PYNTER SEG  Klare for kamp på Anfield.

– «Du vet mye til å være jente»-holdningen er nok litt der fortsatt. Men det jeg møter når jeg gjør disse tingene, er veldig engasjerte og kunnskapsrike fans, og det er ikke noen overraskelse for meg.

Det er heller ingen overraskelse at det er vanskelig å si noe generelt om hvordan kvinnelige fans kler seg på kamp.

Skjerf det vanligste

– Etter å ha gjort dette i tre forskjellige klubber nå, ser man at det er ganske store forskjeller. Man har alt fra de som er kledd fra topp til tå i rødt, via unge jenter i full drakt, til de som uttrykker seg på en mer finurlig måte. Noen kommer med veldig små symboler, eller bruker fargene på andre måter. Mange har ikke noe fra supporterbutikken i det hele tatt. Likevel viser alle sin støtte til klubben på sin egen måte.

– En eldre kvinne vi tok bilde av samlet på pins og kjøpte det til hver eneste kamp. Det sender virkelig en beskjed til alle om at «dette er så lenge jeg har fulgt med». Men det er andre supportere som bærer ting mer som et moteelement. Mange av dem jeg fotograferte ved Anfield, var kanskje kledd i nye treningsdresser, eller hadde nye sko eller vesker, men mange av dem brukte kanskje bare et skjerf for å uttrykke seg. Fordi det er det enkleste og letteste du kan legge til i garderoben din uten å endre så mye. Men jeg ble faktisk overrasket over å se hvor mange kvinner som brukte drakter. Det ville jeg aldri gjort selv, for jeg tror ikke det ville passet meg, sier McAssey.

Pynter seg opp til kamp

Du nevnte at det var lite du fant i Liverpool-butikken da du gikk inn der. Med tiden er det åpenbart lagd flere produkter rettet mot kvinner. Mye av det i rosa, tror du det treffer?

PÅ KAMP
PÅ KAMP  Det er lagd mer offisielle produkter rettet mot jenter de siste årene.

– Ja, noe. Men det er ikke så mye. Selv ville jeg aldri brukt det. Men det er nok en måte å rette seg mot de yngste fanjentene på. Gjennom samtaler som jeg har hatt med supportere, vil de ofte det samme. De vil ha en drakt, de vil ikke ha noe annet, og definitivt ikke i rosa. Og klubben må passe på å ikke være nedlatende mot supporterne også, men finne ut hvem supporterne er, uansett hvor de kommer fra. Men det er veldig vanskelig med en global fanbase.

Når du snakker med fans. Ser du noen forskjell på om de kommer fra Norge, Asia eller er lokale jenter?

– Man kan ofte se sesongens motetrend på de lokale jentene. Og man ser hvilke merker som er populære. Så har man kinesiske supportere som ofte har mer luksuriøse merker. Men det er ikke bare de som gjør det. Jeg har fotografert kvinner som kommer i Chanel, Yves Saint-Laurent og Valentino. Det er ganske interessant, for det viser at man ønsker å kle seg opp og bli sett når man går på kamp.

FAVORITT
FAVORITT  – Det er en av mine favoritter, det med alt det røde og teppet og at hun har drakta over noe annet. De ser ut til å ha en veldig bra dag, og det er så mye glede i det bildet, sier Jacqui om bildet av en familie med barnevogn på kamp.

McAssey har en teori om at den delen har økt med nye Main Stand, og har planer om å gjennomføre en ny Girlfans-utgave på Liverpool for å se om det er forskjeller fra forrige gang.

Retrodrakter

– Fotballsupportere er virkelig ikke en gruppe som kler seg likt, men de kommer sammen på samme sted for å se kamp og viser sin support på ulike måter.

– Akkurat nå er det også en trend i motebildet at det tas mye inspirasjon fra fotballen og tribunekultur. Og det er også en fornyet interesse for retroskjorter. Og det jeg ofte ser er kvinner og jenter som for eksempel gjenbruker sin fars gamle drakt.

– Det jeg har lagt merke til er at merker er konge eller dronning. Det er ikke så mange som prøver å finne noe helt unikt, eller som har uoffisielle produkter. Folk er ganske fornøyd med å gå i butikken og kjøpe det de vil. Så det er ikke så mye kreativitet knyttet til hva folk kjøper. Kanskje handler det om lojaliteten til klubben, for Liverpool er også en merkevare. Jeg hadde trodd da jeg startet at folk fortsatt lagde sine egne ting. Men det har jeg sett lite til. Så det som før var veldig vanlig på 1960- og 70-tallet, ser man nesten ikke noe av lenger. Og heller ikke det med strykemerker, osv.

Har du innspill til journalisten?