Rivalriet begynte før ballen ble sparket
Det var gnisninger mellom Liverpool og Manchester United før lagene hadde møttes for første gang.
Liverpool mot Manchester United er et av de største oppgjørene i fotballverden. Nåværende form til noen av lagene har sjeldent noe å si når dommer blåser kampen i gang. Løftet frem av supportere har både Liverpool og Manchester United klart å overraske som underdogs – som for eksempel da United kom til Anfield i oktober 2009. Rafael Benitez sine menn hadde tapt fire kamper på rad og var nede på en åttendeplass på tabellen, mens erkerivalen lå på topp. Plasseringer betydde lite da Anfield satte inn støtet, og mål fra Fernando Torres og David N’Gog sikret seier.
Også Manchester United overrasket da de slo Liverpool ut av FA-cupen i vår.
Noen kamper har en slik effekt, spesielt når rivaleriet stikker dypt. Og det gjør det definitivt i dette tilfellet.
Unngikk havnene i Liverpool
Rivaliseringen mellom Liverpool og Manchester United startet dog før noen av fotballklubbene eksisterte. Det vil si, rivaliseringen mellom byene Liverpool og Manchester.
Liverpool var en mektig havneby på 1800-tallet, og Manchester var stor på bomull. Råvarene ble fraktet på skip fra Nord-Amerika og Karibien til havna ved elva Mersey. Havnebyen krevde gebyrer for håndtering av varer, og denne avgiften begynte etterhvert å plage kjøpmennene i Manchester. Et forslag om å bygge en kanal som kunne knytte Manchester direkte til havet ble foreslått og først forelagt Parlamentet i 1882.
De møtte naturligvis på motstand fra Liverpool, og det tok ytterligere tre år før kanalen ble godkjent.
I 1887 begynte byggingen av kanalen som strekker seg fra Eastham, på Wirral-siden av Merseyside, og altså helt til Manchester. Mesteparten av arbeidet ble gjort for hånd, og flere arbeidere skal ha mistet livet under oppdraget. 17 000 menn, «navvies», skal ha vært med på gravejobben.
Den 58 kilometer lange, noenlunde rette, kanalen følger den snirklete elva Mersey, men de to skiller lag i Carrington. Kanalen ender like øst for Salford Quays og Old Trafford.
Dronning Victoria var på plass og kunne offisielt åpne den nye vannveien til Manchester i 1894 – bare fire måneder senere møttes Liverpool og Manchester United (den gang under navnet Newton Heath) for aller første gang. Den kampen vant Liverpool 2-0, men Manchester hadde altså fått sin seier over nabobyen med en direktelink til Irskesjøen.
Kanalen har vært svært viktig for Manchester sin økonomi, og hadde sitt travleste år i 1955. De siste 50 årene har den dog vært noe mindre i bruk da mange skip har blitt for store til å navigere ned den relativt smale kanalen.

ENORM JOBB: Et bilde tatt under utgravingen av kanalen, datert år 1890.
Kloakk og kjemikalier
Godt over 100 år med industri har satt sine spor. På 1990-tallet ble det sagt at kanalen var så forurenset at man ble frarådet å røyke sigaretter i nærheten – i frykt for at det skulle ta fyr i giftige gasser fra vannet.
De senere årene har det blitt iverksatt tiltak for å rense vannet for farlige kjemikalier, men fortsatt brenner det på dass i Manchester. Ship Canal. United Utilities, som står for vann og avløp i nord-vest-England, har i flere år dumpet rå kloakk rett i kanalen.