Forbrukerrådet:«Selskapet kan altså ikke nekte refusjon og kreve at de venter på ny reise kan gjennomføres»

Forbrukerrådet er klar på at reiseselskaper ikke kan nekte supportere refusjon av på fotballturer som nå ikke kan gjennomføres som planlagt.

De siste ukene har vi blitt kontaktet av mange medlemmer som lurer på hvilke rettigheter de har i forbindelse med avlyste kamper. En undersøkelse blant de største byråene på pakkereiser til Liverpool viste at det er forskjellig praksis og tolkning av lovverket.

Det som er spesielt nå i disse korona-tider, er at kamper blir flyttet langt frem i tid, uten ny dato. De fleste reisebyråene vi har vært i kontakt med tilbyr derfor kunden pengene tilbake for de som ønsker det, men ikke alle.

I forrige uke var vi i kontakt med Norwegian Sports Travel (NST) som ikke innrømmet krav om refusjon til de av kundene deres som ønsket det. Pål Pettersen i Liverbirds Fredrikstad skulle opprinnelig hatt 45 reisende mot Burnley senere denne måneden og var ikke fornøyd med verken kundeservicen eller måten de tolket pakkereiseloven på.

Klar tale fra Forbrukerrådet

Vi kontaktet i den forbindelse Forbrukerrådet for å sjekke hvilke rettigheter fotballsupporteren har i forhold til de publiserte kjøpsbetingelsene til Norwegian Sports Travel.

I sitt tilsvar bekrefter Forbrukerrådet at Norwegian Sports Travel ikke kan nekte refusjon til kunder som ønsker det, og skriver blant annet:

«I 6.1 oppgis det at forbruker som et alternativ til full refusjon av det innbetalte, har en rett til å delta i en annen pakkereise dersom arrangøren kan tilby dette. Selskapet kan altså ikke nekte refusjon og kreve at de venter til ny reise kan gjennomføres. Etter vilkårene er dette en rett som kunden kan velge å benytte seg av».

Forbrukerrådet viser også til andre betingelser som utløser rett til å få pengene tilbake:

«Også selskapets vilkår 5.1 (Avbestilling ved force majeure) og 6.2 (Hindring utenfor arrangørens kontroll) gir forbrukeren rett til full refusjon av det innbetalte ved avbestilling/kansellering som følge av «smittsomme sykdommer».

Det er paragraf 22 i pakkereiseloven de fleste henviser til når det gjelder retten til å få pengene tilbake. Her står det:
 «Den reisende har rett til å avbestille pakkereisen før den begynner, uten å betale gebyr, dersom det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter på bestemmelsesstedet eller i umiddelbar nærhet av dette som i vesentlig grad vil påvirke gjennomføringen av pakkereisen, eller transporten av personer til bestemmelsesstedet.»

Det er to hovedhensyn som gjør at pakkereiseloven nå kan anvendes. Det ene er det faktum at kamper nå er avlyst og flyttet langt frem i tid uten ny dato. Dette er en vesentlig mangel i pakken din. Det er også denne regelen som gjør at Ving og Liverpooldrømmer refunderer til de kunder som ønsker det, opplyser de til oss.

Den andre hensynet er UDs reiseråd. Det er UDs reiseråd Forbrukerrådet legger til grunn når svarer oss følgende:

«Utenriksdepartementet (UD) har nå frarådet alle reiser frem til og med 14. april. Hvis du har kjøpt en pakkereiser med avreise frem til denne datoen, kan du avbestille uten å betale gebyr. Har du reise etter den datoen må du avvente nye reiseråd fra UD før du eventuelt kan avbestille gebyrfritt.»

Fredag ble UDs reiseråd, hvor de fraråder nordmenn å reise til utlandet, forlenget inntil videre. Vi mottok tilsvaret fra Forbrukerrådet tidligere i uka og dette er dermed ikke med i vurderingen.

Anbefaler å klage inn slike saker

Supporterklubbens formann, Pål Christian Møller, som selv driver i reiselivsbransjen er ikke overrasket over innholdet i Forbrukerrådets svar:

– Forbrukerrådets sitt svar er i samsvar med det jeg har sagt og som alle seriøse aktører opererer i henhold til. For alle turer er datoen en vesentlig faktor. Når turen ikke kan gjennomføres på den datoen kunden har bestilt, er det ikke lov for en turoperatør å flytte turen til annen dato uten kundens samtykke. Hvis kunden ikke aksepterer å flytte turen, plikter operatøren å refundere hele det innbetalte beløpet innen 14 dager (ift med Korona blir dette endret til 28 dager), sier Møller.

På spørsmål om hva medlemmer av supporterklubben nå bør gjøre for å komme igjennom med sine krav, svare han følgende:

– Man bør rette et skriftlig krav til arrangøren. Hvis kravet avvises, bør man melde inn saken til Nemda for pakkereiser. Jeg vil også anbefale at man kontakter Forbrukermyndighetene.

NST svarer at de nå refunderer



I forrige uke vedgikk Thomas Tømta i Norwegian Sports Travel at de ikke refunderte penger til sine reisende. Tilbudet fra NST var at kunden måtte enten velge ny kamp neste sesong (gavekort) eller reise når ny kampdato ble klar. På spørsmål om hvorfor de nektet kundene sine dette henviste han til firmaets egne betingelser:

«Der står det spesifikt at kamper som flyttes ikke refunderes, men levering av pakken vil skje når ny dato foreligger», skrev Tømta i en email til oss.

På spørsmål til Norwegian Sports Travel denne uka, etter Forbrukerrådets tilsvar om hvilke rettigheter de reisende har, virker det nå som at de har endret politikk. Thomas Tømta svarer kort til oss på spørsmål om de nå kommer til å følge forbrukermyndighetene:

«Dette er gjort til over 100 kunder allerede. Det har vi gjort siden denne krisen oppstod 12. mars».

Supporterklubben er kjent med at NST har kansellert en planlagt tur til paraden, som ikke inkluderte kamp, men bare tur og opphold i byen under feiringen av ligamesterskapet den 18. mai – og at disse kundene er betalt ut.

På bakgrunn av firmaets helomvending, når de nå svarer helt motsatt av det de svarte forrige uke, sendte vi oppfølgingsspørsmål på om dette gjelder alle typer fotballpakker, og ikke bare den kansellerte turen til paraden. Denne henvendelsen har vi ikke fått svar på, til tross for purringer.

Vi gjør oppmerksom på at Liverpool FC Supporters Club Norway har er samarbeid med Ving, som er nevnt i denne saken. Samarbeidet om medlemsturer gir supporterklubben en payback basert på antall reisende.