Kan bli neste offer for supporternes vrede

Supportere i England fikk stanset Super League og har latt klubbeierne fått høre det. Er Gary Nevilles arbeidsgiver de neste som får kjenne på sinnet?

Den britiske journalisten David Lynch har jobbet med Liverpool i en årrekke, og har vist at han er en av journalistene med gode kilder og bra kredibilitet på dekningen av klubben i våre hjerter. Derfor er vi stolt over at han nå skal skrive spalten «På innsiden med David Lynch» for oss. 

Nesten to uker etter kollapsen til European Super League ser ikke Gary Nevilles berettigede avsky ut til å avta. Senest brukte den tidligere Manchester United-profilen og respekterte Sky Sports-eksperten sin plattform til å omtale «drapsforsøket på engelsk fotball» noen dager etter kollapsen. 

Men selv om ingen fotballsupportere sier seg uenig med hans synspunkter, burde Neville kanskje være forsiktig så ikke sinnet han stadig fyrer opp til kommer tilbake på ham selv. Plutselig har fotballsupportere innsett at de ikke trenger å stoppe ved å stanse en lukket utbryterliga - de har makten til å gjøre de endringene på sporten de vil. 

Kundene den store taperen

Skruppelløse eiere trekker til seg mer sinne fra sine «kunder», og trusler om nye regler fra regjeringen får nok mange til å skjelve i buksa. Men det som gir mest grunn til bekymring for Neville er at de som sender sporten på tv kan være de neste fansen går løs på. 

Det britiske tv-selskapet BT Sport viste hvor dårlig de organisasjonene har lest situasjonen da de kom med en tweet som feiret at Champions League-fotballen var tilbake på tirsdag. De prøvde å hoppe på lasset til Sky Sports etter Super League-fiaskoen, og delte en video med supporterne med følgende tekst til: «Det er ikke bare et spill. Det er vår historie. Du kan ikke kjøpe det. Du kan aldri kjøpe det. Fotball er vårt». 

Men da de sa «vårt», kan vi anta at de ikke mente dere eller jeg, kanskje de i stedet mente seg selv - selskapene som betaler så mye for å vise fotball. BT, Sky Sports og Amazon punget ut til sammen 4,7 milliarder pund for rettighetene til å vise Premier League-kampene i Storbritannia mellom 2019 og 2022. Og selv om avtalen utløper om omtrent et år, er det forventet at den blir fornyet frem til 2025 på samme vilkår, når klubbene i toppdivisjonen vil unngå en auksjon som gjør at prisen blir lavere. 

Det er dårlig nytt for kundene, som ser ut til å være de eneste som taper på de feilaktige forsøkene på å unngå et monopol på rettighetene. 

Hvis du ønsker å se Premier League-fotball i Storbritannia, må du abonnere på Sky (£216), Sky Sports (£228), BT Sports (£324) og Amazon (£96) hvert år. Og den elleville totalen på 1020 pund garanterte ikke en gang at du kunne se alle kampene før pandemien, som førte til at den tradisjonelle kl. 16-blackouten (trolig midlertidig) ble fjernet. 

Frem til disse enestående tider, ble verken Premier League- eller Champions League-fotball vist på gratis-tv i Storbritannia i det hele tatt. 

Får Neville en i fleisen?

Real Madrid-president Florentino Perez ble kanskje latterliggjort da han sa at de mellom 16 og 24 år ikke lenger ser på fotball, men det er en reell risiko for fremtiden hvis dagens situasjon fortsetter. 

I Storbritannia er potensielle nye supportere avhengig av at foreldrene betaler skyhøye abonnementpriser eller minst like stive billettpriser, som hos noen klubber ikke akkurat er lette å få tak i. 

Etter alt snakket fra klubbeiere om at fotball må prioritere bærekraft, ser ingen av dem ut til å tro at det å legge absolutt alt innholdet bak betalingsmur kommer til å by på problemer. 

Dagens supportere (eller skal vi si «legacy fans»?) er selvfølgelig fullt klar over det, så rettighetshaverne bør kanskje forvente et tilbakeslag ganske snart, spesielt hvis de fortsetter å sette seg i en posisjon der de vil ta avstand fra fotballens grådighetskultur. 

Nevilles motstand mot Super League-planene og pay-per-view-kaoset i oktober kan få han til å se ut som en alliert i den kampen, men det er verdt å huske på at hans arbeidsgiver tjente på at begge de forslagene tapte. Så, skulle fansen rette oppmerksomheten mot de latterlige abonnementsprisene og tv-styrte avsparktider, blir det kanskje litt mindre helhjertet støtte fra en av idrettens mest frittalende personer.