Slik protesterer de som ikke får med seg mengden

Det har vært to «protester» mot eierne i 2023. Felles for begge er at de har lite støtte.

Tidlig på søndag kom det melding om at det igjen skulle kommet et fly over Anfield med et budskap om Liverpools eiere, som måtte komme seg ut og selge klubben.

Uten å ha gjort noen vid og bred undersøkelse, mistenker jeg at flesteparten tenkte at det var både flaut og unødvendig, heller enn «yes, nå skjer det ting».

Da folk sto i kø for å entre Anfield og kunne se et nytt fly på himmelen med et banner bak, denne gang med teksten «FSG OUT - KLOPP IN - ENOUGH IS ENOUGH», skal reaksjonen stort sett ha vært folk som ristet på hodet, ifølge supporterklubbens Mari Lunde som selv sto i køen for å komme seg inn på Anfield.

Det er en bruker på TikTok som har tatt æren for søndagens stunt, og han har lagt ut en video av hvordan det gikk for seg. Han har også snakket om hvorfor han gjorde det…

– FSG sin modell er ikke designet for moderne fotball. Den er ikke designet for hvordan fotballen har endret seg. Overgangsmarkedet de siste to-tre sesongene har endret seg så mye, sier han, ikledd en t-skjorte med teksten «FSG OUT». 

@rootcauseanalysis So yestefday the plane I organised flew over Anfield. This got exposure from all major outlets. These owners have showed time&time again they cannnot compete when trying to keep up with the landscape of football. This is just the start, we will be making as much noise as we can. We want their sponsors to wake up, we want FSG to be impacted directly. They will not run us the way they run Red Sox. #FSGOUT #FSG #LFC #liverpoolfc #Liverpoolfootballclub #Anfield #Salah #Nunez #Fyp #footballtiktok #footballvideo #Klopp ♬ First Class - Jack Harlow

Kort oppsummert, handlet det om å få nye eiere for å kunne gjøre mer på overgangsmarkedet. For så vidt en grei mening å ha, alle supportere ønsker å kunne ha mulighet til å kjøpe de mest spennende spillerne, men både timingen (og ja, det ble raskt glemt når Liverpool vant 7-0 mot sin erkerival) og måten gjøre det på var mer til irritasjon. Og timingen litt spesiell, siden John W. Henry og co faktisk er åpne for å få inn nye investorer.

Ikke særlig originalt

Nå har vi sett så mange fly komme over Anfield og andre stadioner, at det ikke kan sies å være veldig originalt eller oppsiktsvekkende lenger. Det er bare enda en person som har litt for mye å rutte med og har et veldig stort ønske om at hans budskap skal nå ut til flest mulig – men det irriterende er at det ser ut til å fungere.

TV-kameraene gir det fortsatt oppmerksomhet, det tas bilder og postes i sosiale media, og avisene skriver om det, selv om det skjer mange ganger i løpet av en sesong.

Det er heller ikke som at det er noen individuelle personer som gjør seg flid og jobber hardt for det, det er et firma basert på flyplassen i Blackpool, 45 kilometer unna i luftlinje. På nettsidene sine annonserer de med at de flyr over fotballstadioner, og frister med «det kommer på TV og får garantert mediaoppmerksomhet» i annonsene på nettsiden. Prisen varierer fra 12500 til 27850 kroner, alt etter hvor mange tegn en ønsker seg på banneren – og når jeg skriver dette håper jeg for all del at ingen fristes av å gjøre det samme, for nå er det gjort nok for en stund.

I starten ble det stort sett brukt til positive meldinger, og vi husker «DARE TO DREAM - WILL TO WIN - YNWA» som kom over Anfield våren 2014 da Manchester City gjestet Anfield, og de røde gikk for ligamesterskapet i konkurranse med dem. 

I 2014: Da Liverpool skulle møte Manchester City i 2014 kom dette flyet over Anfield.

I 2014: Da Liverpool skulle møte Manchester City i 2014 kom dette flyet over Anfield.


Det tok ikke mange månedene etter at det røk til at samme fly og selskap var blitt bestilt av en gruppe Manchester United-supportere, som sendte flyet «UNITED 20 - GERRARD 0» over Anfield i en kamp mot Newcastle. I denne perioden føltes det som at det var fly over stadionene hele tiden. «RODGERS OUT, RAFA IN» kom på Anfield i mai 2015, før det ble besvart av et nytt fly med «IN RODGERS WE TRUST!» til en senere kamp. Bahrain-interesse for Liverpool har vi hørt om en stund, og da det kom et fly over Anfield til kampen da de røde skulle løfte ligamesterskapet i 2021 under koronapandemien, var det en hashtag på slutten som gjorde oppsikt: «CONGRATS CHAMPIONS, YNWA #BAHRAIN» var det.

Men firmaet som tar disse jobbene har liten sensur og grenser på hvilke jobber de tar… Det er ikke lenge siden de fløy banneren «WHITE LIVES MATTER BURNLEY» over Turf Moor, eller en annen banner med slikt rasistisk budskap og «BRITISH TO BE MINORITY BY 2066» over Etihad.

Sosiale media vs majoriteten

Dersom en er mye på sosiale media kan en lett få inntrykk av at misnøyen med klubbens eiere er veldig stor, og at de er et alvorlig problem for Liverpool FC. Det ser vi også når vi skriver saker om Fenway Sports Group og eierskapet, at det er på sosiale media det kommer meldinger og hashtagen #FSGOUT. Det vil helt sikkert komme et par slike også på denne kommentaren.

Skillet mellom hva som foregår på sosiale media, der overgangsvinduet omtrent har erstattet fotballkampen for noen supportere og Chelsea nå ser ut som verdens beste klubb fordi de strør rundt seg med pund, virker veldig stor fra de som går på Anfield.

Det ble spesielt tydelig i januar før hjemmekampen mot Chelsea. Da ble det annonsert en protest på sosiale media, som skulle starte i Oakfield Road og gå ned mot Anfield. David Lynch, som skriver en spalte her for liverpool.no, tok turen på vei til kamp for å se hvordan dette gikk, og det var ikke et menneske som hadde dukket opp. Det til tross for haugevis med tweets og Facebook-poster om hva som skulle skje, i håp om å mobilisere. Men avstanden virker å være stor mellom det som skjer på nettet og det som skjer på Merseyside.


Det er for all del lov å være misfornøyd med Fenway Sports Group, og skulle ønske at de gjorde mer for å gi Jürgen Klopp støtte på overgangsmarkedet, og spesielt slik Liverpools konkurrenter holder på, mens de røde holder igjen. Men nå har de vært ganske åpne på at de er på utkikk etter investorer. Et fly over tribunen eller en liten gruppe marsjerende med en «FSG OUT»-banner vil neppe få noen fortgang i prosessen.

Det gjør heller at en drar med seg en stor gruppe som ikke tenker på samme måte til å se ut som en bortskjemt gjeng, som ikke vet hvordan det er å virkelig ha dårlige eiere. Og det vet vi jo, for det er bare 13 år siden det faktisk var slik – og da var det grunn til å mobilisere og protestere skikkelig.