Bra folk kjemper en kamp i motvind

Liverpool-spillerne har diskutert en lignende aksjon som Swansea nå har satt i gang.

Den britiske journalisten David Lynchhar jobbet med Liverpool i en årrekke, og har vist at han er en av journalistene med gode kilder og bra kredibilitet på dekningen av klubben i våre hjerter. Derfor er vi stolt over at han nå skal skrive spalten «På innsiden med David Lynch» for oss. 

Vi burde alltid passe oss for å bli likegyldige til plagen rasisme er i fotballen, uansett hvor ofte det dukker opp. Men til tider er det vanskelig å riste av seg følelsen av at bra folk kjemper en kamp i motvind, når man ser hvor ofte klubber har måttet fordømme slik oppførsel i det siste.

Bare denne uken måtte klubben gå ut å forsvare sine spillere etter at de hadde opplevd rasisme på sosiale medier to ganger.

Først Naby Keita og Trent Alexander-Arnold, som ble angrepet etter førstelagets Champions League-tap mot Real Madrid.

Og bare to dager seinere ble damelagets spiller Rinsola Babajide utsatt for rasisme og sexistiske kommentarer på sin personlige instragam-profil.

Endringen i tone i de to uttalelsene fra Liverpool gir hint om at de, som alle andre klubber, nå virkelig har lyst å få slutt på den dårlige spiralen.

I det siste virker det som om idiotene som er ansvarlige for slike gift får et like stort kick av å få sterkt formulerte fordømmelser som handlingen i seg selv.

En ny tone

Men endringen i tone i de to uttalelsene fra Liverpool gir hint om at de, som alle andre klubber, nå virkelig har lyst å få slutt på den dårlige spiralen.

I et av avsnittene i de rødes svar til Babajide-situasjonen står det:

«Sosiale medier-selskapene og de som overvåker dem kan, og må ta steg, som kan gi spillerne den beskyttelsen de fortjener og hjelpe til med å identifisere de som står for dette hatet på nettet under en maske av anonymitet.»

Disse ordene hinter om at plikten, helt rett, blir sendt tilbake til sosiale medier-selskapene, som ikke lenger bør få late som de er maktesløse i å stoppe spredningen av hat på sine plattformer.

Det argumentet har ikke hatt så mye tyngde i utgangspunktet når man ser den farten selskaper som Twitter og Instagram har klart å fjerne materiale som bryter med opphavsretten.

Swansea sa stopp

Men deres mangel på handling når det kommer til rasisme har gjort at fotballklubbene handler, og der Swansea City var den første klubben som tok en prisverdig holdning sist uke.

På torsdag startet den walisiske klubben en sju dagers nedstengning på alle deres sosiale medier-kanaler for å vise at deres bekymringer ikke blir lyttet til.

I en lignende diskusjon om dette på Kirkby, var Liverpool-spillerne usikre om hvor effektivt det ville være, og det gjaldt også spillerne som selv hadde opplevd angrep.

Men om ikke annet er det et bra alternativ til at individuelle spillere skal trekke seg tilbake, noe som kunne blitt oppfattet som en seier for rasistene som ønsker å bringe dem til taushet.

Enda viktigere, noe av det som gir sosiale medier den store appellen er merkenavnene som er der, noe som i teorien bør gi klubber som Liverpool stor mulighet for å drive lobbyvirksomhet.

Selvsagt er alternative handlinger mulig, slik Jordan Henderson viste ved at han overlot sin konto til The Cybersmile Foundation denne uken, en frivillig organisasjon som jobber mot mobbing på sosiale medier.

Men selv om forsøket på å skape endringer er prisverdig, bør det ikke gi noe mindre press på sosiale medier-selskapene i mellomtiden.

Rasisme fortsetter å være et samfunnsproblem, og alle plattformer som gjør det lettere å spre slikt hat må akseptere ansvaret som kommer med deres makt.

Ellers vil de miste merkevarene og store navn som har gjort det verdt å være der i utgangspunktet.