Hver femte billett er hospitality
Andelen hospitality-billetter på Anfield øker.
Liverpool FC slapp nylig detaljer rundt salg av billetter på Anfield i 2024/25-sesongen, og en ting som er verdt å merke seg er økningen av hospitality-billetter.
Ifølge This Is Anfield er nå om lag hver femte billett på Liverpools storstue i kategorien hospitality. Det tallet har økt etter utvidelsen av Anfield Road Stand, der 1800 av de 7000 ekstra setene ble reservert til hospitality-kategorien. For mange er nå hospitality den enkleste måten å se kamp på Anfield, men det er også billetter som koster flere tusen kroner.
25 prosent av billettene går ut på medlemssalg, der man har man en syltynn sjanse til å nå gjennom den lange køen.
44 prosent av billettene er sesongkort, en andel som har gått ned etter hvert som stadion har blitt større. Ifølge Football Ground Guide er dette helt i bunnsjiktet av Premier League-klubbene. Best i klassen her er byrival Everton, som på Goodison Park hadde rundt 80 prosent sesongkortholdere. Det er ikke kjent hva tallet blir på nye Hill Dickinson Stadium.
Liverpools inntekter på kampdager har økt mye de siste årene, og ifølge Swiss Ramble bikket det hundre millioner pund for første gang i forrige regnskapsår. Men det utgjør likevel en relativt beskjeden andel av de totale inntektene, rundt 17 prosent.
Kjemper mot økning
De tallene, kombinert med det lave antallet sesongkort, gjør at supportergrupper som Spirit of Shankly har gått hardt ut mot Liverpools billettpolitikk.
Supportergruppen fikk tidligere i år en stor seier da Liverpool FC valgte å fryse billettprisene for andre sesong på rad inn mot 2025/26-sesongen. Men kampen for å gjøre fotballen mer tilgjengelig for lokalbefolkningen igjen, fortsetter i uforminsket styrke.
Sesongkort på Anfield varierer fra 713 pund for det billigste, til 904 pund for det dyreste. Det er bare tre klubber som har en høyere sum for det billigste sesongkortet som tilbys, men til gjengjeld finner vi elleve klubber som har et dyrere sesongkort enn 904 pund, ifølge ticket-compare.com.
Spirit of Shankly-leder Paul Khan, som vi intervjuet til en av årets utgaver at The Kopite, har fortalt at hans første sesongkort 1983 kostet 36 pund. Nå betaler han 735 – 20 ganger så mye som for 40 år siden.
– Klubben viser til at mange andre øker prisene og at de har holdt det stabilt de siste årene, men spør du oss, er det ikke nok. Ideelt sett burde prisene gått ned, sa han til The Kopite.
Gareth Roberts i Spirit of Shankly mener det er råttent av Premier League-klubbene å forsyne seg av lommebøkene til lokalbefolkningen slik de gjør.
– De må forstå at de truer en kultur ved å fortsette denne utviklingen. Skal Premier League beholde statusen som verdens beste liga med unik stemning, trenger man supporterne. Det finnes andre måter å få inn penger på for klubbene. Økninger i billettpriser utgjør en liten prosentandel av inntektene. Liverpool hanker inn over 600 millioner pund i året blant annet takket være noen enorme tv-avtaler. Hvorfor skal de da snu seg til de som har minst råd til det, sier Roberts.