Viaplay sliter med Premier League-salget i Norge
25.okt 11:28
Kampanje.com melder at Viaplay sliter med Premier League-salget i Norge. Selskapet gikk på en skikkelig smell i årets tredje kvartal, og må nå spare penger.
Viaplay har nå 6,428 millioner abonnenter, en vekst på 879.000 nye kunder sammenlignet med tilsvarende tall i forrige kvartal, eller drøye 15 prosent mot sist kvartal. Det er likevel skyer på horisonten for Viaplay.
Utviklingen på det nordiske markedet går ikke like bra lenger og salget av Premier League i Norge skuffer.
- Den internasjonale operasjonen gjør det bedre enn forventet og vi har nådd en viktig milepæl med mer enn én million abonnenter i både det nederlandske og det polske markedet. Den gode utviklingen møtes imidlertid med kundevekst og en gjennomsnittlig inntekt per kunde i Norden som var lavere enn forventet, sier konsernsjef Anders Jenseni Viaplay i en melding.
Selskapet, som denne høsten startet opp med å tilby toppkampene fra den engelske fotballigaen Premier League på det norske markedet, sier videre at fotballsalget har gått tregere enn først antatt i Norge.
- Antallet premiumkunder legger på seg som en følge av engelsk fotball i august, men i en svakere veksttakt enn forventet, sier Jensen.
Kampanje melder også at Viaplay-aksjonen stuper på børsen, og at fem milliarder svenske kroner i børsverdier er blåst bort.
Selskapet skriver i rapporten at Premier League-salget i Norge går tregere enn først antatt og Viaplay sier vekstmålet på antallet kunder i Norden senkes med 200.000 kunder til 4,6 millioner kunder ved utgangen av året. Samtidig senkes de viktige vekstmålene på omsetning og driftsmargin og det er dårlig nytt for investorene på Stockholmsbørsen som svarer med å sende aksjen ned over 25 prosent.