Hvordan LFC skaffet ny draktsponsor

Ian Ayre forteller om arbeidet med den nye draktsponsoravtalen og hvilke muligheter dette gir Liverpool FC. Peter Sands i Standard Chartered ser økt vekstpotensial for sin virksomhet.

Liverpool skifter draktsponsor fra Carlsberg til Standard Chartered fra 1.juli 2010, og sikret seg dermed en rekordavtale på £20M per sesong istedenfor £14,2M som Liverpool hadde forventet å få med en forlengelse med Carlsberg.
- Fornyelse av en avtale er alltid viktig, men det er lettere å forlenge et samarbeid enn å bytte, sier Liverpools kommersielle direktør Ian Ayre til BBC på Sports Marketing 360 Event.

- Vi er veldig optimistiske i Liverpool selv om finanskrisen har påvirket antall potensielle partnere der ute.

- Det siste året har vi tatt en bevisst beslutning om å forberede oss for en lengre periode enn vanlig når det kom til å selge vår [sponsoravtale] eiendel.

- Vi var også svært selektive da vi dro ut på markedet - det er å endre tilnærming, ikke bare i idretten vår, men også andre steder.

- Og da vi startet konsultasjoner med Standard Chartered, handlet det ikke om oss, men om dem - hva kan vi gjøre for å gi dem best verdi for å trekke kunder til dem over fire år?

Ayre var tidligere daglig leder i Total Sports Asia i Malaysia og kjenner markedet i Asia meget godt. Han ønsker å utvikle Liverpools varemerke internasjonalt. Standard Chartered håper å selge sine produkter til LFC-fans i Asia og verden over.
- Vi trakk dem inn og fikk dem begeistret for hva vi hadde å tilby, sier Ayre.

- Før vi gjorde avtalen hadde vi møter med dem, og de begynte å lage ulike forslag og sa: "Vi kan gjøre dette" - de var veldig engasjert.

Ayre sier at Liverpool hadde brukt mye tid å penger før de gikk ut i markedet med sponsormuligheten.
- Dagene for den artsmessige draktsponsorpromoteringen er borte, sier Ayre, tidligere daglig leder og styreformann i Huddersfield Town FC.

- Varemerker vil se hvordan du kan hjelpe dem å få tilgang til hva som er relevant for dem i ulike deler av verden.

Fotballklubber jobber tett med kommersielle partnere for å oppnå gjensidige fordeler.
- For vår sommertur i Asia - et stort marked for noen av våre partnere - brukte vi mye tid på planlegging og diskutere hva våre samarbeidspartnere ønsker å oppnå på toppen av merkevarebygging og mediaeksponering, sier Ayre.

- I Singapore og Thailand solgte vi 150.000 billetter, og alle billettene ble kjøpt i en butikk eid av Adidas eller en bar der Carlsberg var representert. Det ga en reell fordel for våre partnere.

- Det ga oss også muligheten til å samle informasjon om hvem forbrukerne er, sjansen til å fange deres data og gå for videre forpliktelser med dem.

Standard Chartered er ikke i tvil om sponsoravtalens viktighet for dem.
- Vi ser mange muligheter til å fortsette å øke vår virksomhet, spesielt ettersom Asia, Afrika og Midtøsten kommer seg fra den globale nedgangen raskere enn Vesten, sier konsernsjef Peter Sands. 
 
- Denne sponsoravtalen vil ta oss et steg mot en endring i merkevarens anerkjennelse i våre viktigste markeder og vil gi en ekstra katalysator for vår vekst.

Banken mener avtalen vil bidra til å gi virksomheten vekst gjennom tilgang til nye kundegrupper, nye markedsføringskanaler og gjennom Liverpools produkter og tjenester.

I tillegg er det et opplevelsesaspekt ved å samarbeide med en verdenskjent klubb.

Banken vil kunne tilby unike opplevelser for både kunder og ansatte, for eksempel tilgang til omvisning og spillere.
- Vi er stolte av å bli assosiert med fotball - en sport med en global tilhengerskare på én milliard mennesker - og en stabil verdensklasseklubb som Liverpool, sier Sands.

Standard Chartered hadde tidlig lyst til å sponse en fotballklubb, og etter samtaler med flere endte det opp med Liverpool. Ved siden av klubbens sterke historie og merittliste, så var den store fanskaren viktig for banken, Det sies at LFC har 130 millioner supportere i 16 hovedmarkeder, inkludert Kina (58 mill) India (6 mill), Thailand (5 mill), Malaysia (2 mill), Japan (2 mill) og Sør-Afrika (6 mill). Alle landene er i bankens interesse.

Ayre ser store kommersielle muligheter med så mange supportere.
- For meg handler det om datafangst. Noen klubber snakker om å ha så mange millioner av fans verden over.

- Men jeg holder meg ikke til slik tenkning. Inntil du har fått navnene på disse supporterne, vet hvem de er og hva de vil, så er det veldig vanskelig.

- Det er ikke så vanskelig når det kommer til Merseyside og Storbritannia, men i større sammenheng er det en global utfordring.

Ayre bekrefter også at Carlsberg ikke er ute av bildet når det gjelder andre sponsoravtaler.
- Begge parter ser mange muligheter til å fortsette sammen. Jeg vil bli veldig skuffet hvis Carlsberg og Liverpool ikke står sammen i en slags form.