Ayre ser positivt på fremtiden

Liverpool FC er i gang med andre fase av en kommersiell plan for sikre at de utenomsportslige aktivtitetene er i tråd med klubbens troféarv.

Sølvtøy har alltid vært en målestokk for suksess på Anfield. Liverpool har imidlertid ikke vunnet et trofé siden 2006, og det er 20 år siden de sist vant ligamesterskapet. Ian Ayre har vært kommersiell direktør på Anfield i tre år. Jan er positiv til hva fremtiden vil bringe.
- Vi håper alle at vi kan komme tilbake til å vinne, sier Ayre til Liverpool Daily Post.

- Når vi kommer tilbake til varig vinning, kan dere være helt sikre på vi skal klare til å maksimere den muligheten.

- Da vi vant Europacupen i 2005, ble det argumentert mot at klubben ikke hadde gjort mest mulig kommersielt ut av det. Ja, så lenge jeg er her vil vi ikke komme i den situasjonen igjen.

Ian Ayre perker på den fireårige sponsoravtalen verdt £ 80millioner med Standard Chartered som kulminasjonen av den første fasen av hans restruktureringsprogram.

Det mest lukrative sponsoravtalen i engelsk fotball ble klar i oktober i fjor og begynte 1. juli. I mellomtiden har Ayre vært medvirkende for å få Liverpools catering, varehandel og TV-kanal i hus. Granada stå opprinnelig for produksjonen av LFC TV.

- Dette er slutten på trinn 1.  Mitt lag er på plass, våre rettigheter er tilbake i huset, vi har store billettpartnere i blant annet Adidas, Carlsberg, Thomas Cook, Bank of America og Lucozade.

- Jeg begynte i august for tre år siden, og mens det var mange gode folk som jobbet i klubben, var det mangel på samhold på ledernivå, og forvirring i forhold til kommersiell tilnærming.

- Min oppgave var å se på alt fra billetter, catering og selskapslokaler til digital TV, nettsiden, sponsoravtaler, alt som genererer inntekter.

Med kommersielle inntekter som nå overgås noen av klubbens nærmeste rivaler i prosent av alle inntekter. Liverpool er også foran når det gjelder klubbens kringkasting, digitale medier og online-tjenester.
- Vi er svært fornøyd med TV-tallene. Vi bruker det som en markedsføringskanal, noe som er bra for våre partnere, og det er bra for fansen fordi de hører nyheter om klubben. Vi selger den også over hele verden i 120 millioner hjem.

- Men det er vårt nettsted som er det viktigste verktøyet for klubben bortsett fra laget selv.

- Ettersom vi beveger oss fremover, vil vi også regne med å lokalisere mye av innholdet vårt, skreddersy for ulike spesifikke markeder, inkludert på forskjellige språk. Det er en flott måte å bruke verktøyet på internett til å kommunisere med supportere overalt.

Liverpool har nylig åpnet et kontor i Singapore for å forvalte klubbens kommersielle aktiviteter i Sørøst-Asia.
- Alle tror at Premier League er stort i Asia. Vel dekningen er stor, men klubbene som er store er Liverpool og Man United.

- Vi er det desidert største Adidas-aktivumet, som jeg antar at United er Nikes største. Hvis du har tilbrakt mange år i Asia, noe jeg har, så vil du se det.