Forslag om siamesisk stadion!

Et lokalt forretningskonsortium har i dag lansert planer om et ”siamesisk stadionkompleks” for Liverpool og Everton. Forslaget går ut på at de to klubbene skal ha hver sin arena side om side i et felles kompleks i Stanley Park.

Planene går ut på at de to arenaene bygges sammen i et stadionkompleks, der klubbene ”deler” den ene veggen som en ”ryggrad” i byggverket.

Gruppen bak ideen kaller seg The Mersey Stadia-Connex group. Gruppen tror at klubbene kan spare et sted mellom £180M og £220M ved å bygge sine baner vegg i vegg innenfor det samme komplekset.

Gruppen argumenterer med at både Liverpool og Everton på denne måten får sitt eget separate stadion, men det unike designet vil redusere de totale kostnadene betydelig.

Det er utarbeidet tegninger som viser en kapasitet på 60 000 for Liverpools bane og 50 000 for Evertons bane. Det er også muligheter for å utvide tilskuerkapasiteten med enda 10 000 tilskuere på hver arena. Gruppen har tro på at et slikt anlegg kan bli realisert innen 2013 om klubbene tenner på ideen.

Planene inkluderer også et hotell med 300 sengeplasser, VIP-arealer, 150 VIP-bokser og et parkeringshus under stadion med plass til 1350 biler.

”Ryggraden” mellom de to arenaene inkluderer et fellesareal og et hotelltårn som rager fire etasjer over stadiontaket. Omtrent 200 av de 300 hotellrommene vender mot banene, og det er også funnet plass til tvilling-VIP-bokser med balkonger.

Representanter for Mersey Stadia-Connex skal ha vært i dialog med Everton-ledelsen om planene flere ganger, og har også hatt et møte med dem. Everton skal imidlertid utad ha distansert seg fra planene, og har nektet for å ha hatt kontakt med gruppen. Everton-ledelsen har beskrevet planene som ikke gjennomførbare, urealistiske og for dyre.

Liverpool FC har blitt tilsendt kopier av planene, men har ikke vært i kontakt med Mersey Stadia-Connex.

- Vi satser fortsatt på å bygge vår egen stadion i Stanley Park, sier en talsmann for LFC til Liverpool Daily Post.

Connex-grupen består av arkitekter, ingeniører og en konstruksjonsøkonom. Det nasjonale fotballmuseet, som er i ferd med å flytte fra Preston til Manchester, har vist interesse for prosjektet.

The Northwest Development Agency har blitt vist planene, men ser ut til å ha distansert seg fra dem, ved å gi Connex-gruppen beskjed om at det er opp til klubbene å lansere nye ideer.

Det skal ha tatt åtte måneder å designe prosjektet. Gruppen har basert sin plan på Stanley Park, men prosjektet er fleksibelt og kan også tilpasses andre tomter. Planene innebærer også at klubbene kan selge navnerettighetene til hver sin arena.

- Vi må få en dialog med de som blir nye eiere i Liverpool FC, for å informere dem om denne sensasjonelle investeringsmuligheten. De fleste fans vil forstå de mange fordelene dette innebærer, ikke minst økonomisk, sier en talsmann for Mersey Stadia-Connex til Liverpool Daily Post.

- Disse planene skiller seg ut fra alle tidligere konsept som har vært lansert det siste tiåret, og jeg tror klubbenes ønsker blir innfridd.

- Det er ikke praktisk mulig å renovere Anfield og Goodison, og klubbene ønsker nye moderne fasiliteter for sine trofaste supportere. De ønsker økt kapasitet og bedre VIP-fasiliteter. Men de ønsker også å ta vare på sin arv og historie, samtidig som de ønsker valuta for pengene, og en økonomi som bidrar til at klubbene fortsatt har suksess ute på banen.

- I tillegg er klubbene lidenskapelig opptatt av å beholde sin uavhengighet fra hverandre. Vi tar vare på alt dette i dette utsøkte designet. Dette er designet av merseysidere for merseysidere. Vi ber om at folk har et åpent sinn og viser samarbeidsvilje.

Mersey Stadia-Connex understreker overfor Liverpool Daily Post at de er uavhengige av både Liverpool FC og Everton FC, og at planene er lansert uten at klubbene har bedt om det.