Premier League presenterer ny tv-kanal

Premier League HD-kanalen, som TV2 trolig har sikret seg rettighetene til, skal vise inntil seks kamper direkte hver helg. Alle 380 kampene per sesong skal sendes. Daglige nyhetsbulletiner etc.

TV2 opplyste i forrige måned at de hadde sikret seg rettighetene til å sende Premier League for de neste tre årene i Norge. Avtalen avhenger fortsatt av av formell godkjennelse fra Premier League. Hvis avtalen går i orden, får også TV2 tilgang til en ny Premier League HD-kanal.

Premier League opplyser i dag at kanalen skal sende 24 timer i døgnet hver eneste dag i uken, og blir tilgjengelig for rettighetshavere utenfor UK og Irland. Det har allerede blitt bekreftet at kanalen skal kringkastes over hele Midt-Østen og Afrika og deler av Europa og Asia.

Innholdet skal produseres i UK av Premier Leagues produksjonsavdeling hos IMG. Kanalen lanseres i august, og skal vise så mange direktesendte kamper som mulig, inntil seks oppgjør per helg. Det kommer også en rekke tilleggsprogrammer og kamper i opptak. Seerne vil få tilgang til samtlige 380 Premier League-kamper per sesong.

I tillegg til de tre eksisterende Premier League-magasinene, Premier League World, Premier League Preview Show og Premier League Review Show , vil det bli nye analyse- og magasinprogrammer, internasjonale innringningsprogrammer, daglige nyhetsbulletiner og klassiske kamper fra Premier Leagues utvidede arkiv.

IMG har nettopp blitt re-engasjert av Premier League til å håndtere produksjon og distribusjon av alle internasjonale programmer, og vil være ansvarlig for å utvikle kanalens innhold.

Premier League melder videre at de har ansatt John Dykes til å ta seg av studiosendingene i forbindelse med kampene, Dykes kommer fra ESPN Star Sports hvor han har ledet sendingene av Premier League og presentert Final Score, Fotball Focus, Football Close Up og First Editions show. 46-åringen har jobbet to decennier i Asia, og er en av de mest anerkjente tv-fjesene fra sportssendinger i Asia.

- Vi har jobbet hardt for å skape interesse globalt for Barclays Premier League. For tiden kringkastes vi i 211 territorier og når 500 millioner globalt, uttaler Richard Scudamore, Premier Leagues daglige leder, til premierleague.com.

-  I tråd med at vi har vokst, så har også tørsten fra våre rettighetshavere og potensielle rettighetshavere for å få mer innhold fra oss. Vi har lyttet til dem, og Premier Leagues innholdstjeneste er responsen på den etterspørselen.

- Vår innholdstjeneste vil være en fortropp når det gjelder idrettsindustriens medieutvikling. Vi beveger oss vekk fra en tid hvor folk som kjøper våre rettigheter i utlandet er tradisjonelle kringkastere til én hvor kjøperen inkluderer telefoniselskaper og platformoperatører som ikke genererer sitt eget innhold. Den nye tjenesten gir dem tilgang til  Premier League-innhold av kvalitet 24 timer i døgnet.

- Denne nye tjenesten kommer til å levere engasjerende innhold, og jeg er sikker på at produksjonskvaliteten, den internasjonale anseelsen og idrettsmarkedets verdsettelse av IMG, som vi har jobbet med siden 1997, vil sikre at Premier Leagues innholdstjeneste vil levere endra bedre Premier League til våre fans over hele verden.