Røde fans raser over dyrere flybilletter

Ryanair har skrudd opp prisene for røde fans som skal se bortekampen mot Borussia Dortmund. Hva det koster med direktefly fra og til Norge for returkampen.

Ryanair har satt opp en egen «football special, med avreise fra Liverpool på kampdagen mot Borussia Dortmund torsdag 7.april og hjemreise dagen.

Prisen for fly til og fra Tyskland, hvor hver tur må bookes hver for seg, skal nå være på £378 totalt. Dette er en pris som stadig har steget etter at turen ble satt opp. Til sammenligning må fans fra Dortmund betale mindre enn £200 dersom de skal fly tur/retur til kampen på Anfield en uke senere.

Hvis du skal reise fra Torp, Sandefjord for å se kampen i Liverpool, må du betale på det eneste direkteflyet til John Lennon Airport pr i dag kr 569 for avreise onsdag 13.april og kr 979 for retur fredag 15.april. Dette er før noe form for tillegg.

- Dette var et hovedtema blant fansen i Southampton på søndag, sier Roy Bentham fra Spirit of Shankly til Liverpool Echo angående hva det koster å komme fra og til Dortmund.

- Alle snakket om prisen på disse «special flights» og hvordan den stadig økte.

- Ryanair har markedsført at dette er spesielt oppsatte fly, men prisen er ikke fast. Du kan ha en kar sittende ved siden av deg som har betalt £200 og en på andre siden som har betalt det dobbelte.

- For oss ser det ut som opportunisme og mange fans er ganske irriterte på det.

- Vi har nylig hatt en stor seier i og med at Premier League har redusert prisen på bortebilletter, men vi vurderer også andre kampanjer.

- Billetter på hjemmekamper er en, det er klart, men det er også snakk om reisekostnader. «Football Supporters Federation» har hatt samtaler med togselskaper angående spørsmål rundt supportere, med noe suksess, og vil søke lignende samtaler angående flyselskap.

- Ryanair tilbyr de laveste flybillettene i Europa, som blir solgt på basis om først til mølla og hvor prisen så øker når de billigste billene er solgt, svarer talsmann Robin Kelly fra Ryanair. – Våre Europa League «specials» har solgt raskt siden de ble lagt ut og er nå nesten utsolgt.